امروز : ۲۵ مهر ۱۳۹۶
تبلیغات   |   درباره ما   |   تماس با ما
تبلیغات
سامانه پیام کوتاه
سامانه پیام کوتاه سنگسر نیوز
پیش بینی آب و هوا
مهدیشهر
مهر ۲۵, ۱۳۹۶, ۴:۱۳ ق.ظ
 

صاف
16°C
رطوبت: 33%
سرعت باد: 1 m/s غرب
اطلاعات بیشتر...
 
آمار سایت
  • 0
  • 1,074
  • 3,395,692
  • 1,104
  • 3,697
  • فروردین ۱۰, ۱۳۹۶

اصلاح فکر مقدم بر اصلاح مسیر

محمدعلی یوسفیان

۱- از پیشگاه حضرت امام حسین (ع) عذر می خواهیم که باز در آستانه محرم به جای تفکر وتلاش برای رسیدن به عزاداری با معرفت، درگیر« مسیر » عزاداری هستیم وهمچنان از خود حضرت غافلیم.
۲- مسیر عزاداری نازل ترین بحث در عزاداری است وهیچ دخلی در قرب ونزدیکی به کاروان کربلا واهداف وآرمان هایش ندارد. مشغول شدن ما به مسیر عزاداری حقیقتا نشانه آن است که ما سرگرم مسیریم وبه سیر کربلا توجه نداریم.
۳- برخی می گویند مردم به این مسیر اعتقاد دارند، اگر واقعا اینگونه باشد وبرخی به مسیر اعتقاد دارند، اگر استدلالی عقلی وروایی دارند که هیچ – که صد البته ندارند – اما اگر اعتقادشان به منبع معتبری مستند نیست، این اعتقاد خرافه است وبت ذهنی است.
۴- پیامبران آمدند تا بت ها را درهم بشکنند. اولین بتی که پیامبران شکستند «بت ذهنی» بود. این بت هر چقدر هم به ظاهر مقدس باشد باید به زیر انداخته شود. چقدر پیامبران برای نابودی این بت تلاش کردند، بتی که می¬گفت: «ما برهمان آیینی هستیم که آباء واجدادمان پیرو آن بودند».
۵- از کتاب خدا مقدس تر می¬شنا سید، زمانی که کتاب قرآن بت شود به فرمان امیرالمومنین(ع) باید به زمین انداخته شود. در مقابل قرآن ، مسیر عزاداری حتی بت مقدسی هم نیست.
۶- مدافع هر ستنی هستیم که پشتوانه منطقی داشته باشد، به پابوسی یکی از امام زادگان رفتن در روز تاسوعا، به بالای کوه تاسوعا رفتن در بعدازظهر تاسوعا، توقف در قتلگاه در روز عاشورا وبرخی دیگراز سنت هایی که فلسفه دارند،باید حفظ وتقویت شوند اما در مسیر چه حکمتی است؟ چه مبانی فرهنگی واعتقادی دارد؟
۷- راستی چرا وقتی به اصلاح مسیر عزاداری می رسیم، سنتی می شویم و مدافع سنت. استفاده از بلند گو، طبل، سنج، زنجیر و…… سنت گذسته ما را از بین نبرده است؟ ای کاش در داد و ستد ها در عروسی ها، در حجاب و حیایمان نیز رگ سنتی ما بر انگیخته می¬شد!
۹- جالب است، خیلی از ما ها در همه چیز، همه چیز دانیم ودر امر دین مجتهد، با ژست عقل گرایی، برخی از احکام دین را هم به تمسخر می¬گیریم ودر تعارض عقل با برخی احکام دینی وتوجیه ارتکابمان به عملی غیر شرعی فلسفه سرایی می کنیم، اما وقتی به سنتی بی مبنا و تعصبی بی جا می رسیم آن را از عقل برتر می دانیم وبا تکیه بر کلمه سنت می¬خواهیم راه هرگونه نقد را ببندیم. این گونه سنت گرایی چیزی بیشتر از ملی گرایی افراطی نیست.
۱۰- به ما می¬گویند با اعتقادات مردم بازی نکنید، آیا تلاش برای خرافه زدایی، نفی تعصب بی جا، دعوت به تفکر، فراخواندن به لایه های عمیق تر ماجرای عاشورا و …….. بازی با اعتقادات مردم است؟ آیا آنانکه مسیر عزاداری را اعتقادی صحیح می¬دانند، یا اعتقادات مردم بازی نمی¬کنند؟
۱۱- البته سنت گرایی چیز بدی نیست. امام حسین (ع) فرمود: می¬خواهم به سنت جدم رسول خدا(ص) عمل کنم. اگر به سنت رسول خدا به اندازه سنت پدرا نمان اعتقاد داشتیم، وضعیت خیلی چیزها فرق می¬کرد، نمازهای جماعت ما، نماز جمعهِ ما، معاشرت های ما، رفتارهای مالی وتجاری ما، مراسم های ازدواج وعزاداری های ما و……..
منصف باشیم، به سنت رسول خدا برگردیم وبه آن پایبند باشیم.
۱۲- پیش از آنکه مسیر اصلاح شود باید اندیشه اصلاح شود،تاکید می کنم، « مسیر عزاداری هیچ اهمیتی ندارد» وتنها یک نماد است، نمادی از سطح وعمق ماجرای عاشورا. اگر در سطح بمانیم یعنی در حجاب مانده ایم.
۱۳-پذیرفته نیست کسانی با این کلام که « دستگاه امام حسین (ع) چیز دیگری است» تن به هیچ قاعده وضابطه¬ی ندهند، سخن بزرگان را نشنوند، به سبب رقابت های درون هیاتی خود به لج ولج بازی با اکثریت هیات ها بپردازند وتعصب جاهلانه را به نام امام حسین (ع)راهبر خویش قرار دهند.
۱۴- البته امسال نیز همچون سال گذشته هیچ اجباری برای هیچ هیاتی جهت عبور از مسیر خاص وجود ندارد.
۱۵- همچنان و چون همیشه منتظر نقدهای شما هستیم. شماره تلفن بنده ۰۹۱۲۵۳۱۳۹۷۹ می¬باشد. خطای نوشته ام رامتذکر شوید.
شما هم سهمی در ایجاد فضای فکری – فرهنگی پرنشاط در مهدیشهر داشته باشید. اگر من وشما «چه موافق وچه مخالف مسیر»به گفت وگو بنشینیم.عرصه بر کسانی که با سر وصدا و درگیری کار خود را پیش می برند تنگ می¬شود. عزاداری به زمین نمی افتد. علمی لگد مال نمی شود، به هیاتی بی احترامی نمی¬شود. غیبت وتهمت نقل روزهای عزاداری ها نمی شود.
محمد علی یوسفیان

۴۱ پاسخ به “اصلاح فکر مقدم بر اصلاح مسیر”
  • hamideh:

    واقعاً برای خودمون متأسفم اصل فراموش شده برای فرعیات می جنگیم.

  • محمود حیدریه:

    با سلام
    بنده ابدا قصد مقایسه حرکت اصلاحی شما را با رضاخان با توجه به شناختی که از نیت خیرخواهانه شما دارم نداشتم. فکر می کنم رجوعی به احوالات دوره رضاخانی خالی از لطف نباشد:
    رضا شاه قبل از رسیدن به سلطنت و هنگامی که یک قزاق معمولی بود مراسم مذهبی خصوصا عزاداری ماه محرم را با شکوه و غلظت هرچه تمام تر به جا آورده و برگزار می کرد. درآنزمان رسم بود که بیشتر داشهای محل و جاهل های بزن بهادر با شروع ماه محرم و ایام عزاداری سرور شهیدان عالم ، اعمال ناشایست و خلافهای جورواجور خود را کنار گذاشته و در حالیکه به گفته خود” حتی دوا خوری نیز تا پایان محرم تعطیل بود ” دسته سینه زنی براه انداخته و هرگروه و دسته با علم و کتل مخصوص خود سعی در عزاداری هرچه بهتر و شکست دادن رقبا داشتند . پس از کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ که رضا شاه به مسند سردارسپهی و نخست وزیری احمدشاه قاجار دست یافت برای باز کردن جای پایش در میان مردم و روحانیون ، شروع به برگزاری فرایض و مراسمات مذهبی نمود . یکی از کارهای رضا خان، به راه انداختن دسته های سینه زنی در میدان مشق تهران بود که آنزمان محل استقرار قزاقها محسوب می شد.
    رضاخان ، با شروع ماه محرم و ایام برگزاری عزاداری ایرانیان ، دسته های قزاق را به صف کرده و خود نیز پیشاپیش قزاقان ، طبق رسم رایج زمان ، کاه بسر می ریخت و با پای برهنه و بدون کفش به دنبال دسته عزاداران حرکت می کرد . مردم و روحانیون نیز که می دیدند جناب سردار سپه ، با این همه دبدبه و کبکبه ، نوکر و مخلص سرور شهیدان عالم و فردی مذهبی است و شخصا در مراسم سینه زنی و زنجیر زنی شرکت می کند بیش از پیش دل بسته و طرفدار وی می شدند . قزاقها نیز که محیط را مساعد تشخیص داده و می دیدند که عامه مردم ، خام این ریاکاری و خیمه شب بازیهای آنها شده اند برای خالی نبودن عریضه ، دم می گرفتند :
    اگر در کربلا قزاق بودی
    حسین بی یاور و تنها نبودی

    در آن زمان مردم گوشه وکنار کشور که ساکن پایتخت بودند برای خود دسته و گروهی تشکیل داده و برای رقابت با دسته جات دیگر، عزاداری و سینه زنی مفصلی انجام می دادند. وقتی که قزاقان اینچنین شعر می خوانند و مردم را تهییج می کردند دسته گیلانیها نیز اینطور پاسخ می دادند :
    اگر در کربلا قزاق بودی
    چادر از سر زینب ربودی
    خلاصه اینکه رضا خان با همین کاریهایش توانست حسن نظر و طرفداری گروهی از مردم را جلب نموده و جایش را حسابی محکم کند اما همین عاشق دلخسته امام حسین و محب اهل بیت ! به محض رسیدن به قدرت و تکیه زدن بر اریکه سلطنت ، همه مراسم مذهبی از جمله تعزیه خوانی ، سینه زنی ، زنجیر زنی و حتی برگزاری مراسمات و حتی روضه خوانی روحانیون را ممنوع و متخلفین را به شدت تنبیه می نمود.

  • محمود حیدریه:

    از اینکه در اینجا فضایی گشوده شد که مسائل مورد اختلاف به بحث گذاشته شود خوشحالم و از اینکه هنوز به این مرحله از بلوغ نرسیده ایم که اوضاع را با احترام متقابل سپری کنیم متاسفم!
    بنده از ابتدای بحث علاقه ای به ورود نداشتم به دلیل اینکه هیچکدام از دو مسیر مورد اختلاف برایم فرقی نمی کرد
    و اما پاره ای از استنباطهای شاید ناقص من :
    نهاد دینی اگرچه مبدع و مبلغ جریان عزاداری محرم در کشور بود اما همزمان با شیوع و گسترش این شیوه عزاداری نقش آن کمتر شد. به نوعی این مراسم اسیر توده گرایی شد و اکثریت جامعه و حتی غیر مذهبی ها را نیز در برگرفت. نیاز روحی جامعه به مراسماتی از این دست و نیز زمینه مذهبی قوی در جامعه ایران باعث شکل گیری مراسم عاشورا با این وسعت و حدت گردیده است. اما آیا کلیه سنتهایی که در این مراسم اجرا می شود دارای پشتوانه دینی، عقلی و معرفتی است؟
    براستی چرا نهاد دینی با بعضی از مظاهر عزاداری امروز نظیر طبل، علامت (نماد مسیحی)، موسیقی و … که علی الظاهر مورد تاییدشان نیست مقابله نمی کند؟ چرا کسی با تبدیل شدن مراسم حسینی به کارناوالی که تماشاچیانش از عزاداران بیشتر است مخالفت نمی کند؟
    برداشت بنده این است که نهاد دینی خیلی باهوش تر از رضاخان است که بخواهد با سنتهای عامیانه توده مردم مقابله کند. همینکه جامعه عاشورایی به پای جمعیت دیندار جامعه نوشته شود برایش کافی است. وگرنه همه آنها بسیاری از مظاهر این مراسم را تقبیح می کنند ولی هیچوقت حاضر نیستند هزینه مقابله با سنتهای هرچند به زعم خود ناصواب را بپردازند.
    احساس می کنم در موضوع اصلاح مسیر هم کاری از پیش نخواهد رفت چون شما با یک مراسم صرف مذهبی و رسمی طرف نیستید. شما با مراسم عامیانه ای طرفید که متکی است بر پیشینه تاریخی، مظاهر مقدس گونه، هیجان و رویه های ظاهرا غیر معقول.
    ضمن اینکه مسیر قدیمی به دلیل سابقه تاریخی خود حاوی زیباییها و جذابیتهایی است از جنس دیوار کاهگلی، بوی اسپند، بازخوانی خاطرات گذشته و کوچه پس کوچه هایی که تعلق خاطر هر کسی را بر می انگیزد. شاید جامعه عاشورایی سنگسر هیچگاه نتواند آنرا با وجود تمام سختیهایش با مسیر رسمی عوض کند.
    در آخر: امام حسین هدف از قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح مفاسد اعلام کرد. امر به معروف چه کسی؟ مردم کوچه و بازار؟ آیا هدف، امر به معروف مراکز قدرت نبود؟ چرا به این مساله در هیچ روضه و منبری پرداخته نمی شود؟ احساس می کنم در هدف اول مانده و در هدف دوم اسیر بیراهه ایم.

    • محمدعلی یوسفیان:

      جناب آقای حیدریه
      از فرصتی که برای طرح این موضوع فراهم ساختید تشکر می کنم. نکات خوبی را مطرح نموده اید اما توجه به توضیحات ذیل ضروری است.
      – همانگونه که بیان نمودید عزاداری سالار شهیدان اسیر توده گرایی شدو خود را از نهادهای اصیل دینی مستغنی دانست البته در طول تاریخ بزرگان، انحرافات متعددی را گوشزد نمودند که دیده نشد.(پیشنهاد می کنم مقاله دینداری عالمانه و دینداری عوامانه را در وبلاگ اینجانب مطالعه فرمایید) داستان معروف افرادی که می خواستند به رغم مخالفت آیت الله بروجردی قمه بزنند شنیده اید، آنان به صراحت بیان نمودند که ۳۶۴ روز مقلد شماییم و روز عاشورا مقلدتان نیستیم.عالم بزرگوار سید محمد امین هم سرگذشت شنیدنی ای در این زمینه دارد.بنابراین علما با احتیاط بیشتری در این زمینه وارد شده اند.
      – هدف رضاخان خاموش نمودن چراغ محرم بود.نباید حرکت های اصلاحی را با آن مقایسه کرد.
      – برای بنده نیز هر دو مسیر تفاوتی ندارد. تمام تلاشم برای رسیدن به افقی بالاتر در ماجرای عاشوراست. مسیر بهانه ای برای حرکت در این راستاست. سخن بنده این است؛ از حجاب مسیر بگذریم تا توان درهم شکستن حجاب های بزرگ را داشته باشیم.
      – هدف امام حسین اصلاح امت جدش رسول خدا بود که حکومت نامشروع هم یکی از جلوه های انحراف امت بود.نباید امربه معروف را صرفا در امر به معروف حاکمان خلاصه نمود.

  • منتظر:

    با سلا م به اقا اسماعیل
    با این پیشنهاد شما اصل صورت مسئله را در مورد اصلاح مسیر دسته جات پاک کردید؟
    امام حسین (ع) به یاد داده که امر به معروف و نهی از منکر مخصوص و منحصر به یک فرد و یا گروه خاصی نیست . شما هم مسیتوانی برای بدحجابی این شهر کاری مثبت انجام دهی.
    اصلاح مسیر دسته جات در ظاهر است من اعتقاد دارم اول باید باید فکر بعضی از ادمها را تعصب بی جا به نخ ل و مسیر و کوچه های تنگ و باریک ووو دارند اصلاح شود و مقاصد یک سری از افرادی که با هو انداختن و تحریک کردن عوام مردم نسبت به اثبات مسیر قدیمی برای مردم روشنگری شود. شما چه معنایی را برای دعوا بر سر قالی زیر نخل و یا محل جدید استقرار نخل پیدا می کنید! آیا این خرافه پرستی نیست؟ آیا این تعصب بیجا نیست؟ اطرافیان این نخل نعوذ باالله فکر میکنند امام حسین آنها همین نخل است! در صورتی که این سنت نخل و نخل گردانی را در بعضی از شهر ها مانند یزد و کاشان و … وجود دارد بعضی مواقع دیده ام که بر روی نخل می نشینند و … ولی اطرافیان نخل در مهدی شهر اجازه نمی دهند کسی به نخل دست بزند یا به آن پشت کند و … بیائید به فکر شعور حسینی با شیم ونه شور حسینی. امام حسین برای اصلاح امور دین خود قیام کرد و شهید شد . بیائید ما هم امام حسینی فکر بکنیم. خرافه پرستی و بدعت گذاری برای ۱۴۰۰ سال پیش است پیامبر برای از بین بردن این مواردها آمده است…

  • اسماعیل:

    ظاهرا دست اندرکاران تغییر مسیر عزم خودشان را جزم کرده اند.
    اطلاعیه ای که امروز با نام ۴ هیات نه چندان قدیمی شهر منتشر شد، خبر از این تصمیم جدی می دهد.
    گمان نکنم این کار کمکی به ترویج فرهنگ عاشورا بکند.
    محرم و صفر را همین مردم کوچه و بازار به اینجا رسانده اند. لطفا بی خیال شوید.
    اگر می شود با اطلاعیه و روزنامه و شب نامه به جنگ معضلات اجتماعی رفت پس لطفا با همین روش به موضوع نقدتری مثل بدحجابی بپردازید.این که واجب تر است.
    اگر موفق بودید سند موفقیت خود را به تمام کشور بفرستید تا آن ها هم به آن عمل کنند.

    • محمد علی یوسفیان:

      اسماعیل عزیز
      قدم اول در اصلاح معضل اجتماعی، اصلاح بینش و فکر افراد است. دغدغه بنده و شما یکی است و آن اینکه مسایل مهم تری وجود دارد که باید بدان پرداخت، اما تفاوت دیدگاه من و شما در این است که بنده اینگونه تعصبات را ناشی از فهم ناقص دین می دانم که مانع تحقق موضوعی مثل حجاب هم می شود. برای بنده اصلاح مسیر عزاداری بهانه ای برای طرح مسایل مهم تر می باشد.
      تا الان هم به رغم اینکه مسیر عزاداری تغییر نیافته، موفق بوده ایم. اگر کسی سوال کرد چرا، ذکر خواهم نمود.

  • امیر مهدی:

    با سلام خدمت تمام عزیزانی که در این نظرسنجی شرکت کردند
    یکی از مواردی که باعث می شود نتیجه بگیریم موضع گیری ها در برابر اصلاح یا تغییر مسیر ناشی از تعصبات جاهلانه یا خدای نکرده سوء نیت باشد همین است که به قول برادر عزیز یوسفیان چرا در مقابل دلایل منطقی ایشان هیچ پاسخ عقلانی داده نمی شود
    وقتی بعضی از مسئولین هیاتها بر سر محل استقرار نخل در داخل حسینیه اعظم و حتی فرش زیر آن با هم درگیرند شما نام آن را چه می گذارید؟ به مسئول هیأت می گوییم به تبعیت از هدف قیام حسینی در ظهر عاشورا به احترام نماز عزاداری را چند دقیقه ای تعطیل کنید پاسخ می دهد در آن مکان و با آن شلوغی سرویس بهداشتی برای وضو گرفتن وجود ندارد شما چه قضاوت می کنید؟
    در هر حال از تمامی کسانی که برای زنده کردن اسلام واقعی و ترویج فرهنگ ائمه اطهار تلاش می کنند صمیمانه تشکر می کنم.
    اجرکم عند الله
    التماس دعا

  • علی:

    از اینکه فردی این جسارت را به خود داده تا در خصوص اصلاح مسیر بحث چالشی را مطرح نماید بسیار جای تقدیر و تشکر است من فکر می کنم اگر از روی انصاف به مسئله بپردازیم اصلاح براساس منطق و عقل در هیچ شرایطی و مو قعیتی بد نباشد ولی در بعضی نقدهای مطرح شده در بالا به این نتیجه می رسم که اگر این فکر و ایده از طرف یک فرد ناشناخته و یا از طرف یک ملی گرا مطرح می شد خیلی از ما با به به گفتن استقبال می کردیم این چه نوع نقد ی است که دوست داریم در برابر هر تغییری مقاومت کنیم عزیزان شکوه عزاداری فقط راه رفتن در کوچه ها نیست بدی کار ما این است که عاشورا و تغکر آن قیام مهم و جهانی را فقط به چند روز محرم و راه رفتن در کوچه ها خلاصه کردیم باید دید این چند روز عزاداری چه تغییر مثبت در راه و روش زندگی ما ایجاد می کند
    در کوچه ها و یا مسیر سنتی راه برویم و فقط فکر ما و حواس ما این باشد که مبادا چند کوچه جابجا شود از کوچه های انسانیت فاصله می گیریم که این تفکر مقابل تفکر عاشورایست

  • سهراب مرادعلیان:

    با سلام وعرض خسته نباشید خدمت دوستان بخصوص اقای یوسفیان عزیز،به نظر بنده فکر بسیار خوب و بجایی بود این تغییر مسیر،ما باید تمامی کارهای شهرمان را در جهت اسایش و راحتی همشهریانمان انجام دهیم و به ان سمت میل دهیم،کاش می شد این چاووشی کردن را که خود نوعی الودگی صوتی بوده را هم جوری کنار زد،این مشکل و همچنین قربانی کردن برای حجاج در سطح شهر مهمتر از مشکلات دیگر بوده و ارجعیت دارد راهکارهای متعددی هم دارد که میتوان به سادگی مشکلات را حل نمود بازهم از زحمات شما برای شهرمان و مردم عزیزمان کمال تشکر را دارم

    • محمد علی یوسفیان:

      جناب آقای مرادعلیان از اینکه با ذکر نام کامل در این هم اندیشی مشارکت نمودید تشکر می کنم.بنده با اینکه به نوعی در نوک حملات در بحث اصلاح مسیر قرار دارم، هم نام خود را ذکر کرده ام هم عکسم را درج نموده ام و هم شماره همراه را برای همکاری مخاطبان در اختیار گذاشته ام. به بنده حق بدهید از اینکه بالاخره یک نفر با ذکر کامل نام خود در این مباحثه شرکت نمود، ذوق زده شوم!

  • يك شهروند مهديشهري:

    سلام
    اولا از سایت سنگسرنیوز ممنونم که فرصت هم اندیشی پیرامون این موضوع را فراهم کرده است .
    آقای یوسفیان همانطور که خودتان تصریح کرده اید، قیاستان مع الفارق است. البته هدف و انگیزه شما را متعالی می دانم، اما ناچارم بگویم شما در انتخاب روش به خطا رفته اید.
    پیامبران الهی و ائمه هدی (سلام خدا بر آنان باد) به اختلاف افکنی و انشقاق جامعه خود متهم شدند، اما هیچگاه(پناه برخدا) عمداً یا سهواً، روش های اختلاف افکنانه را اتخاذ نکردند.
    شما و دوستانتان در شورای فرهنگ عمومی، ( که همگی قابل احترام هستند) می خواهید روالی را که ده ها سال است در این شهر به رسمیت شناخته شده و از سوی آحاد جامعه به آن عمل می شود، تغییر دهید.
    ضرورت این تغییر را چه کسی یا چه کسانی تشخیص داده اند؟عرض من این است که اگر قرار باشد چیزی تغییر کند، تصمیم نهایی اش با فرد فرد جامعه است . بگذارید بار دیگر روی ” فرد فرد جامعه” تاکید کنم. چرا؟
    چون این روال در طول دهه های متمادی، به دست همین جامعه شیعی ایجاد شده است، و اولاً خود آنها هستند که ضرورت تغییر آن راتشخیص می دهند، و ثانیاً خود آنها می دانند که این تغییرات چگونه و در چه ابعادی ایجاد شود .تعارضی که سال گذشته بوجود آمد، ناشی از اختلاف نظرهایی بود که در نتیجه ی تحمیل نظر یک جانبه و شتابزده ی شورای فرهنگ عمومی پدیدآمد.
    نقش شورای فرهنگ عمومی، نقش نظارتی توام با معرفی آداب صحیح در هریک از حوزه های فرهنگ عمومی، با استفاده از روش های اقناعی است، نه دخالت مستقیم، نه صدور بخشنامه، نه صورتجلسه و امضاء، نه فشار و اجبار.
    البته هم اندیشی در فضای مجازی ( نظیر گفتگوی من و شما) روش مناسبی است، اما کافی نیست و نمی توان به آن اعتماد کرد.
    چون اولاً جامعه آماری گسترده ای را شامل نمی شود.
    ثانیاً شمار زیادی از این جامعه آماری را جوان ها تشکیل می دهند. جوان ها تنوع طلبند و هر تغییری را چشم بسته می پذیرند، علاوه بر نکته ای که ذکر شد، جمع بندی نظرات آنان، جمع بندی نظرات کل جامعه نیست.
    ثالثاً افراد میانسال و سنین بالاتر، در این هم اندیشی غایبند، چون کمتر با اینترنت سروکار دارند. پس جمع کثیری از جامعه آماری شما از این هم اندیشی خبر ندارند و قادر به شرکت در آن نیستند. این را محض یادآوری گفتم که خدای ناخواسته امر برشما مشتبه نشود.
    لذا می توان از این بستر( اینترنت) برای گفت و شنود استفاده کرد. اما برآیند این گفت و شنودها هر چه باشد، به لحاظ علمی قابل استناد نیست.

    • محمد علی یوسفیان:

      دوست عزیز
      ۱- شورا هیچگاه نظر خود را تحمیل نکرد.از ابزار زور مخالفان اصلاح مسیر استفاده نمودند.
      ۲- تاکید شما بر فرد فرد جامعه قابل قبول است اما نقش نخبگان جامعه چیست؟ آیا ضرورت ندارد در مورد آنچه که تشخیص داده اند نادرست می باشد سخنی بگویند و اقدامی صورت دهند؟
      ۳- پیامبران نیز همان چیزی را می خواستند تغییر دهند که ده ها سال مردم و اجدادشان با آن خو گرفته بودند.استدلال شما در این زمینه گویا نیست و به نظر ناکافیست.
      ۴- از کدام اجبار و فشار شورای فرهنگ عمومی سخن می گویید؟
      استنادتان چیست؟
      ۵- بنده نیز برآیند هم اندیشی در فضای مجازی را نظر کل جامعه نمی دانم، هدفم ترویج فرهنگ گفت و گو و نقد و نظر است. از مشارکت شما متشکرم.

  • يك شهروند مهديشهري:

    آقای یوسفیان سلام
    راستش ، این جمله شما مرا به فکر فرو برد : کسانی که نذر یا قربانی داشته اند باید خود را با شرایط جدید وفق دهند.
    آدم های فرهنگی از روش های فرهنگی بهره می جویند، نه روش های تحکم آمیز.
    گفته اید ” کسانی که نذر یا قربانی داشته اند باید خود را با شرایط جدید وفق دهند.”
    دو نکته توجه مرا جلب کرد:
    ۱- لفظ ” باید ”
    ۲- عبارت ” شرایط جدید”
    سوال۱ : شما از چه موضعی برای عزاداری مردم، باید و نباید تعیین می کنید؟
    سوال۲ : ” شرایط جدید” چیست؟ چه کسی، یا چه کسانی این شرایط جدید را وضع کرده اند؟
    شما در بند ۱۴ مقاله تان نوشته اید ” امسال نیز همچون سال گذشته هیچ اجباری برای هیچ هیاتی جهت عبور از مسیر خاص وجود ندارد.” من در این جمله ” شرایط جدید ” ی نمی بینم.
    لطفا فکری به حال تناقض گویی های پیش آمده بکنید.
    شما قبلا گفته بودید درگیری های عاشورا و تاسوعای سال گذشته مهدیشهر، ناشی از اختلاف نظر دستجات بود و نیروی ویژه برای پیشگیری از افزایش دامنه این درگیری ها وارد عمل شد.
    با فرض بر اینکه سخن شما درست باشد، باز هم شما مسئولید.
    ” شرایط جدید ” شما بستری را ایجاد می کند، که یکی از نتایجش برخوردهای قهری و ایجاد کینه و دشمنی بین دستجات است.
    بیشتر بیندیشید.

    • محمدعلی یوسفیان:

      دوست عزیز،آنچه نگاشته شده در پاسخ اظهار نظر حمید بود که نذر را مانع تغییر یا اصلاح مسیر می دانست وگرنه بند ۱۴ مقاله همان است که بیان شد.شرایط جدید آن است که همه اصلاح مسیر را بپذیرند که علی الظاهر چنین امری ممکن نیست.
      اما در خصوص بند آخر نوشته شما:
      همیشه حرکت های اصلاحی با چنین انتقادهایی روبرو بوده است(بدون اینکه خدای ناکرده بخواهم خود را با اولیاء الهی مقایسه نمایم و از شما خوانندگان عزیز هم تقاضا دارم که بنده را به این موضوع متهم ننمایید،باید بگویم که:)همه پیامبران به اختلاف افکنی و انشقاق جامعه خود متهم شدند. امام علی(ع) متهم بود که چرا بین مسلمین اختلاف افکنده است،او را پاسخگوی خونهای ریخته شده می دانستند،جرم امام حسین(ع) از نگاه دشمنان این بود که یکپارچگی جامعه را برهم زده است.آری اگر استدلال های بنده برای اصلاح مسیر ناقص و نارس است آنگاه تلاشم برای عملی ساختن اصلاح،اختلاف افکنی است اما متاسفانه کمتر استدلال های بنده نقد شده است.
      ضمنا اگرچه کلمه باید را برای بیان فقهی و عقلی مساله عنوان نموده ام اما اگر آن را نامطلوب می دانید در نهایت احترام عذر می خواهم. به نظر بنده مسایل مهمتری در مقاله یافت می شود.
      استفاده از لفظ باید-اگرچه

  • حمید:

    سلام
    ضمن تشکر ازآقای یوسفیان و سنگسرنیوز که موضوع را به بحث گذاشتن
    دراین رابطه هیئت امناءومسئولین قبل ازهرکاری باید با خانواده هایی که درمسیرمورد نظر نذر(قربانی /خیرات و…) دارند مذاکره نمایند و اگربه توافق رسیدند واقناع شدند موضوع بصورت اختیاری اجرا شود (یکی از دوستانم هرسال ازتهران می آید نذری ننجون خدابیامرزشو ادا کنه (دقیقا جلوی درب خانه قدیمی شان که الان خودشون اونجاساکن نیستن! )آدم فوق العاده روشنفکریه ولی روحساب وصیت ننجون تعصب خاصی روی مکان داره بالاخره اگه ایشون امسال بیاد ودسته ازاونجا نره زورش برسه مسیرو برمی گردونه زورش نرسه شاید بیمحرم و دسته بشه. خیال سنگسرو .!
    مگر قلعه امام حسین (ع) مسیردسته نیست ولی چون اختیاری است بعضی از دستجات در پائین قلعه عزاداری می کنند تا هیئت ابوالفضل (ع) برگردد ..
    اصلا دستجات و آئین عزاداری نباید لوکس بشه طوریکه از آئین وسنت بیاد بیرون
    بالاخره ما از قدیم از دسته حاج علی آقا تا دستجات بزرگسالان با این مسیرها انس گرفتیم طوری اقدام بشه منجر به یه پارادوکس نشه
    تا جایی که ضرورتی نداره از این کار اجتناب بشه
    مطلب فوق فقط جهت حفظ هرجه بیشتر اتحاد همشهریان پیشنهاد می گردد و گرنه کل یوم عاشور و کل ارض کربلا
    جنگ هفتادودو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند

    • محمدعلی یوسفیان:

      حمیدآقا سلام،کسانی که نذر یا قربانی داشته اند باید خود را با شرایط جدید وفق دهند. مصلحت عمومی مردم در تغییر و اصلاح مسیرهاست و نذورات نیز باید در همین راستا انجام شود. اگر نذر و قربانی برای خداست – که قطعاً همینگونه است- در هر جایی می تواند ادا شود. اگر کسی بگوید من نذر کرده ام لزوماً نذرم را در جلوی منزل خویش ادا کنم این نذر برای دیگران تکلیف نمی آفریند.
      اگر نذر کسی موجب شود تا ما مسیر دسته جات عزاداری را متناسب با نذرش تعیین کنیم ممکن است فردی در یک گوشه ای از شهر مدعی شود که من ده ها گوسفند نذر کرده ام تا در جلوی منزل خویش و در بین دسته جات قربانی کنم، آیا ما مکلف هستیم به خاطر نذر وی به هر گوشه ای از شهر برویم؟
      نکته آخر اینکه بسیاری از عزاداران حسینی نیز هستند که آرزو دارند تا دسته جات عزاداری از مقابل خانه آنها عبور کند و آنها نیز از عزاداران اباعبدا… پذیرایی نموده یا در راه حضرت، قربانی نمایند.

      • حمید:

        محمدعلی جان سلام
        اگربحث حفظ سنتها نیاشد اصلا نیازی نیست زیاد برگردیم عقب
        همین علمای حاضر روش عزاداری مارا تائید نمی کنند چه برسد مسیرو..
        وتاکید می کنم مردم بااین سنتها بزرگ شده اند با بوی اسپندو نذر و….
        این موضوع جنسش با سایرمولفه های فرهنگی اجتماعی متفاوت است بحث اعتقاد است وهمچنین شاید فراتر از اعتقادات
        چون خیلی از افرادی که زمینه اعتقادی قوی ندارند ولی به عزاداری امام حسین(ع) شدیدا پایبندند(شرابخورهاش تو این دوماه تعطیل می کنندو..) لذا اثرات شکست در این طرحهای جدید مثل ماهواره نیست که بگیم باید سیاستها بازنگری بشه و مسئولین فرهنگی یه جوری از کنارش رد بشن … این رسومات را حکومتهای ضد دین نتوستند از این ملت بگیرن ولی شمامواظب باشیداز سردلسوزی از اون ور بوم نیافتید پائین …
        بنده ازنظر فکری محض اندیشه های شهید مطهری در رابطه با عزاداری را بیشتر قبول دارم ولی مطمئن باشید رفتن به سمت تغییر در این آئینها منجر به پارادوکس میشه و پس از اون هم اقتاع توده مردم با سطح فکری بسیار متفاوت بعید می دونم امکان پذیر باشه
        و درپایان امیدوارم شما بزرگواری کنید وبی خیال محرم وصفربشین و بگذارید مردم حس وحال معنوی بی غل وغشی از این ایام داشته باشند….
        ودرجواب شهروندمهدیشهری عزیز : ضمن تشکر از نظرتون و اینکه پارسال خودم فکرشو نمی کردم مردم اینقدر به ابن موضوع حساس باشند که متاسفانه مسئولین بجای تدبیر ، علاج واقعه را پس از وقوع کردندو بهترین گزینه را رها کردن موضوع به حال خود دیدند وبالاخره از نفوذ خود در هیئت امنادستجات استفاده کردند که موضوع همان نتیجه منفی را دادولی به پای یکسری افراد دیگر نوشته شد.. بگذریم .. بالاخره بقول روانشادلیلا اعظمی سنگسری
        “زمستان می رود خواهی نخواهی زغال است همیشه روسـیـاهـــی!”

        ودررابطه با” باید” ،چون محمدعلی جان رئیسه اگه” باید” میگه به زبونش اوفتاده!(دل نگیرین -هردوتاتون-)

  • montazer6568:

    با سلام
    ضمن تقدیر از آقای یوسفیان که راهکارهای مناسبی را برای تغییر مسیر دسته روی هیئات پیشنهاد دادند بنده با اصلاح مسیر موافقم به دلایل ذیل:

    ۱- آیا از کوچه های باریکی که بعضی از آنها خیلی باریکند و گاهاًافراد شرکت کننده در دستجات به همدیگر برخورد می کنند، می شود آن علمهای بزرگ را رد کرد و مجبور به قطع برق خانه های همجوار شود که اکثراً در این بافت قدیم پیر زن و پیر مردهایی زندگی می کنند که نیاز به امکنات و آسایش دارند آیا امام حسین فرموده که برای عزاداری من زمینه سختی را برای زندگی مردم در ماه محرم ایجاد کنید؟

    ۲- به قول دوستان نظر دهنده باید سنت های گذشته حفظ شود، من هم موافقم زمانی که شرع مقدس دین بر هم نخورد و دستورات دین و حلال و حرام دین رعایت شود آیا می شود برای عزاداری امام حسین دستور دین را زیر پا گذاشت . آیا امام حسین گفته که نخلی که برای من در آورده می شود همین دوستان حسینی که در اطراف آن هستند به خاطر جمع آوری پولی که مردم با اعتقاد برای این نخل می دهند اجازه بدهند خانمهایی (با هر حجابی و هرنیتی ( یا ثواب و یا خودنمایی)جهت رد شدن از زیر نخل و تبرک کردن خود، از بین نامحرمان رد شوند و خواسته و ناخواسته در آن شلوغی و ازدحام با فرد نامحرم تماس بدنی داشته باشند.شما این را در کوچه های تنگ و باریک مجسم کنید. آیا می شود گفت که ما واقعاً عزادار حسینی هستیم. افکار حسینی کجاست ؟ امام حسین برای چه شهید شده؟ آیا بهتر نیست برای حفظ سنت رد شدن خانمهااز زیر نخل امام حسین در مسیر های بازتر مثل خیابانها و مسیر های پهن استفاده شود؟

    ۳- آیا دوستان ما که این قدر تعصب به مسیر دسته جات دارند آیا به رفتار های عزادران مرد و زن که با هر نوع حجابی به بیرون می آیند تعصب دارند؟ امر به معروف کردن و نهی از منکر کردن یکی از اهداف بزرگ عاشوراست آیا ما این کار را انجام می دهیم؟

    یک پیشنهاد به آقای یوسفیان به عنوان جمع کننده این گونه نظرها :
    لطفاً به مسئولین هیئتها متذکر شوید کسانی که در هیئات طبل ، سنج ، دوقل می زنند از سر و وضع خوبی برخوردار باشند از پوشیدن لباسهای کوتاه و تنگ و جلف خودداری کنند از انواع آرایش و خودسازی ظاهری خودداری کنند از دید زدن به اطراف (نامحرمان یا جهت خودنمایی) بپرهیند برای عزاداری امام حسین آمده اند نه برای خودنمایی و یا اجرای یک نمایش در وسط جمعیت و کوچه ها. دوستان بیائید قبل از شور حسینی به شعور حسینی برسیم و راجع به آن همفکری و برنامه ریزی کنیم .

  • محسن:

    مسیر قدیم هم برای عزاداران و هم برای تماشاگران نامناسب است.در مسیرهای جدید عزاداری بهتر انجام می شود(خصوصا برای زنجیرزنان)

  • حسن:

    با بند ۱۴ که گفته شده هر هیاتی می تواند در مسیر دلخواه خود حرکت کند موافقم. البته باید با کسانی که نظم را برهم می زنند برخورد شود. پارسال اگر بعضی شلوغ نمی کردند کار به خوبی پیش می رفت.من با اصلاح مسیر نیز موافقم.حساسیت های نادرست باید رفع گردد.

  • سنگسری:

    نظر سنجی این مموضوع را میتوان در کدام بخش جا داد.
    ۱٫ فرهنگی است
    ۲٫ سیاسی است
    ۳٫ اجتماعی است
    ۴٫ دینی است .
    ۵٫ بدون تفکر نوشته شده است
    ۶٫ عقیدتی است
    ۷٫ مردم پسند است.
    ۸٫ دشمن پسند است.
    ۹٫ گروه بازی است.
    ۱۰٫ منطقی است.
    ۱۱٫ بدون منطق است
    ۱۲٫ افرادی که این مسایل را مطرح میکنند دنبال منافه شخصی هستن.
    ۱۳٫ مسیر عزاداری جزو آثار تاریخی می باشد.
    ۱۴٫ معنویت خوب است .
    ۱۵٫ نماز بهتر از عزاداری است.
    ۱۶٫ خدا پسند است.
    ۱۷٫امام پسند است.

    • admin:

      پیشنهاد خوبی است اگر آقای یوسفیان و بقیه دوستان موافق باشند این موضوع رو میتونیم موضوع نظرسنجی سایت قرار بدیم.

      • محمد علی یوسفیان:

        مدیر محترم سایت،سلام
        با پیشنهاد شما اندکی موافقم چون؛
        – دوست دارم فضای بحث و تبادل نظر ادامه یابد،برای بنده اصلاح و یا عدم اصلاح مسیر، به اندازه گفت و گوی صمیمانه لذت بخش نیست. معتقدم فرهنگ نقد در بین ما ضعیف است.مسیر بهانه ای است برای گفت و گو و تحمل یکدیگر.
        – حتی اگر نتیجه نظرسنجی به گونه ای تایید دیدگاه بنده باشد، باز هم برآیند دیدگاه افراد جامعه نیست. نمی خواهم چه موافق چه مخالف، نتیجه نظرسنجی را مساوی نظر مردم قرار دهند.
        – اگر خواستید نظرسنجی بگذارید باید در گزینه های آن دقت بیشتری کرد.

  • سنگسری:

    حسین بیشتر از آب تشنه لبیک بود
    افسوس که بجای افکارش زخمهای تنش را نشانمان دادند
    و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند” (دکتر شریعتی)

    کمی فکر کنید

    تغییرات بدون افکار حسینی فایده ندارد .
    گذشته بدون حسین معنی ندارد.
    مسیر همان افکار امام حسین است
    و تاریخ در جایی معنی پیدا میکند که انسانیت تجلی پیدا کرده.

    چه خوب است ما همانگونه که در حفظ آثار تاریخی کوشا هستیم
    در حفظ میراث معنوی هم کوشا باشیم .

    این دو باید با هم باشد تا به کمال برسیم

  • عباس:

    سلام. به نظر من اصلاح مسیر کاری ضروری برای شهر است. متاسفانه برخی تعصبات نابجا باعث شد که محرم سال گذشته به جای عزاداری در شهرمان فقط شاهد درگیری بین دستجات عزاداری باشیم. وقتی دستجات با نظم میتوانند در خیابان های شهر مراسم را برگزار کنند چرا باید در کوچه های تنگ و خراب شهر حرکت کنند. حرف من این نیست که سنتها را اجرا نکنید ولی به نظر بعضی ها سنت عزاداری در مهدیشهر فقط حرکت در مسیرهای قدیمی است. برای من این سوال مطرح است که بعضی دستجات به جای آنکه واقعا عزاداری کنند مشغول رقابت با دستجات دیگر هستند. از بعضی مداحان گرفته که متن ها و لحنهایی را برای مداحی اتخاب میکنند که واقعا … یا محکمتر طبل زدن را نوعی افتخار برای برای خود میدانند
    در آخر حرف دل خودم را میگویم: عزاداری کنید و به خاطر یک سری حب و بغضها و مسایل سیاسی امام حسین را فدا نکنید.

  • ناصر:

    سلام
    اتفاقی که سال گذشته در جریان عزاداری محرم در مهدیشهر افتاد، چهره مهدیشهر را به شدت مخدوش کرد و به اندازه کافی بهانه به دست بدخواهان کژاندیش داد.
    بزرگترین اشتباه از سوی کسانی بود که گمان می کردند با ورود “نیروی ویژه” می توان فرهنگ عمومی را اصلاح کرد!
    اگر شورای فرهنگ عمومی تفکر وتلاش برای رسیدن به عزاداری با معرفت را بر بحث ” مسیر عزاداری” مقدم می داند، پس چرا بر تغییر مسیراصرار می ورزد؟
    مقوله فرهنگ عمومی مقوله ظریف و حساسی است و هرگز نمی توان آن را با بخشنامه و دستور و الزام اداری تغییر داد. اگر تصور دوستان این است که راه درمان درد های فرهنگی از مسیر بوروکراسی می گذرد، یا درد را نمی شناسند، یا ( با عرض پوزش) شناخت صحیحی از مقوله فرهنگ عمومی ندارند!
    پذیرفته نیست که مردم را به “تعصب جاهلانه ” متهم کنید. آیا با گشودن زبان به توهین ، فرهنگ اصلاح می شود؟
    به شورای فرهنگ عمومی توصیه می کنم به جای استفاده از روش های قهرآمیز ، به دنبال سازوکارهای اجرایی مناسب تری باشد.
    استفاده از روش های دستوری در فرهنگ سازی جامعه ، هیچگاه جواب نمی دهد . باید از راه های دیگر وارد شد:
    مثلا از مطبوعات کمک گرفت، نشست های هم اندیشی تشکیل داد،نظر سنجی کرد و روش های فرهنگی دیگر را در پیش گرفت. همانقدر که بتوانید در ذهن مردم سوال ایجاد کنید، کافی است . آنها خود به دنبال پاسخ سوال خواهند رفت .
    مطلب ” اصلاح فکر مقدم بر اصلاح مسیر ” ، صرف نظر از نکات توهین آمیز آن، حاوی مطالب تامل برانگیزی است. پیشنهاد می کنم همین روش را ادامه دهید، منتهی با رعایت گفتمان ادبی مناسب .

    حرف آخر اینکه بهتر است با دستگاه های ذیربط وارد مذاکره شوید تاهمین مسیرهای سنتی را به احترام مردم، بهبود ببخشند و شرایطی را ایجاد کنند تا عزاداران محترم بدون دغدغه خاطر به عزاداری خود بپردازند.

    • محمد علی یوسفیان:

      سلام، از نکات خوب مطرح شده تشکر می کنم.اما از کدام نیروی ویژه سخن می گویید؟نیروی انتظامی زمانی مجبور شد وارد معرکه شود که کسانی در روز هفتم راه را برای کسانی که می خواستند در مسیر جدید حرکت نمایند بستند.نقش نیرو صرفا جلوگیری از تنش و درگیری بود وگرنه نیروی انتظامی هیچ هیاتی را مجبور به حرکت در مسیر خاص نکرد. سال گذشته سرمنشا برخی نزاع ها، اتفاقی بود که روز هفتم محرم رخ داد. در روز هفتم کدام مسیر بسته شد؟ جدید یا قدیم؟ در راه کدام مسیر به عمد وسیله نقلیه پارک شد؟ علم کدام هیات به زمین افتاد؟ افراد کدام هیات ها کتک خوردند؟ پدر شهیدی که به زمین افتاد در کدام هیات قرار داشت؟ کدام نیروی قهریه هیاتی را برای حرکت در مسیر جدید اجبار نمود؟
      اگر تحمیل یا اجباری برای حرکت در مسیری خاص وجود داشت، اجبار برای هیات هایی بود که می خواستند در مسیر جدید حرکت نمایند، اما عده ای با سر و صدا مانع آنها شدند، قرار این بود که هیچ هیاتی برای انتخاب مسیر مجبور نشود (چه جدید و چه قدیم). می توانید از روسای هیات ها بپرسید، اگر خلاف این نظر گفته شد، اعلام نمایید.
      سد کردن راه مسیر عزاداران و توهین به آنان همان تعصب جاهلانه است که جنابعالی آن را توهین قلمداد نموده اید. البته فرموده اید که مقاله حاوی نکات توهین آمیز است، اگرچه نمی دانم کدام نکات را می فرمایید اما اگر ناخواسته توهینی صورت گرفته،پوزش می طلبم.

  • hosen:

    باسلام . خدمت روشنفکران مهدیشهر که از اعضا و فعالین مسجد وپایگاه صاحب الزما (عج) هستند چرا مسیر جلوی مسجد که از کوچه های تنگ می باشد تغییر نکرده بنابرین همان خان بازی که شما برای مسیر ادعا کرده اید هست دوم . چه اجباری است که تمام دستجات از جلوی حسینیه اعظم حرکت کنند. هر هیئتی از جلوی هیئت خود حرکت کند واز هر مسیری که دوست دار برود و بقل واعظ سال پیش که در حسینه گفت بگذارید نخل بماند وحوضش سوم آیا مسیر صبح تاسوعا که از جلوی بیمارستا حرکت میکند آیابا آن همه سر وصدای طبل وسنج که بیش از یک ساعت می باشد اعتمال بهم خوردن حال یک مریض را نمیدهید چهارم آنقدر بوسیله روزنامه و شب نامه مشکلات وچیزهایی که بیشتر خلاف واقعیت است که در شهرهای دیگر زیادتر از این شهر به چشم می خورد جلوی دانشجویان ومردم شهرهای مجاور آبروی شهر امام زمان را نبرید. در آخر شما را قسم میدهیم بین حسینیان جدایی نیندازید چرا که این کار چندین سال است که طراحی شده و حال اجرا میشود . با تشکر

    • محمد علی یوسفیان:

      سلام،طعنه های خط اول نوشته شما بماند.
      – اما مگر ۱۰۰ درصد مسیر ها تغییر پیدا کرده است که عدم تغییر مسیر جلوی مسجد موجب اعتراض شماست؟ ضمن اینکه نقش بنده در اصلاح مسیر نقش هماهنگ کننده بوده و اصلاحات را روسای هیات ها انجام داده اند.
      – هر هیات اگر مستقل حرکت کند عیبی ندارد اما یکپارچگی دستجات در مهدی شهر خود یکی از جلوه های زیبای عزاداری در مهدی شهر است.
      – در مورد بیمارستان، مسیر قبلی نیز چنین مشکلی را دارد،البته تدبیری برای حل مشکل اندیشیده شده است.
      -بنده مقاله رسمی داده ام، نام و شماره تلفن خود را ذکر کرده ام،اگر شب نامه اینگونه است پیام بدون مشخصات شما چه نام دارد؟
      – من هم شما را قسم می دهم که بین حسینیان اختلاف نیندازید و با اکثریت هیات ها همراهی کنید.راستی مگر کاری که سال های پیش طراحی شده باشد و اکنون اجرا شود عیب دارد؟

  • محمد:

    باسلام
    امروزه درهرجایی ازکشور وجهان سعی درساختن بافت های تاریخی وگردشگری واحیای سنت های قدیمی خود دارند تاقدمت خود رابه تصویر کشیده تا از این راه بتوانند هرچه بیشتر سابقه مذهبی,تاریخی,و… خود رانمودبخشند..
    احیا وحفظ آثارتاریخی ومیراث فرهنگی بایددرگستره فعالیت فرهنگ دوستان شهرمهدیشهرباشدوبایستی بادید عقلانی بدون علاقه وعقیده شخصی به اجماع برسند.
    آیا می دانید که مسیرهای دسته جات درسنگسرسابقه تاریخی وچندصدساله دارد!آیااین مسیرهای قدیمی دسته جات میراث تاریخی مامحسوب نمی شود,وآیا نشان نمی دهد که ماچه سابقه ای دربرگزاری سوگواری سالارشهیدان داریم؟آیا عزاداریهای مختلف دراین مسیر ها میراث فرهنگی ما به حساب نمی آیند؟.فکرنمی کنیم این مسیر به مدت چندین سال است که به وجود آمده که می خواهیم یک شبه آن راازمیان برداریم.
    دربسیاری از شهرها دیده ایم که میراث های فرهنگی جعلی برای خود بسازند اما ما که از موهبت آن برخورداریم می خواهیم آن را ازبین ببریم.کمی بیشتربیاندیشیم وکاری نکنیم که آینده گان برما خرده بگیرند که بااین اوصاف حتماوحتماموردنکوهش قرارخواهیم گرفت.
    بیاییم بایک فکردرست همان مسیررا با احیای بافت های قدیمی وتاریخی آن بسازیم وآن راثبت میراث کشورنماییم.

    • محمد علی یوسفیان:

      محمد آقای عزیز، نظر بنده این است که باید عزاداری به شکل مطلوب برگزار شود،در این راستا نیاز است تا موانع رفع گردد. آنچه در عزاداری مهدی شهر سنت است مبدا و مقصدهایی است که دستجات بدانجا می روند(مثل کوه تاسوعا،امام زاده قاسم و…) تاثیر مسیر در این سنت چندان با اهمیت نیست. هدف عزاداری عشق و محبت به اهل بیت و ترویج فرهنگ ولایی است، بنده در این موضوع که برگرفته از آموزه های اهل بیت است تعصب دارم، هر چیز که ما را از این هدف دور کند باید اصلاح شود.

  • تبیانیان:

    آخرین نظر و نتیجه گیری:
    بنا بدلایل ذیل باید مسیر دسته های عزاداری تغییر یابد
    ۱عظمت وشکوه عزاداری در مسیر های اصلی بیشتر نمایان می گرددوعزاداری مارااهالی شهرهای همسایه با شکوهتر می بینند
    ۲-حضور زنان و دختران تماشاگر قبحی ندارد فقط با تغییر مسیربایداز اختلاط ناخواسته آنان با مردان پیشگیری نمود
    ۳-جهت استفاده بهینه ازسیستمهای عجیب و غریب صوتی ،طبلهای مدرن و گوشخراش وحتی ارگ،کلارینت باید مسیر عزاداری را تغییر داد
    ۴-خدایا بحق سرور شهیدان(ع)مرا به راه راست هدایت فرما

    • محمد علی یوسفیان:

      دوست عزیز،برای اینکه فرهنگ گفت و گو نهادینه شده و گسترش یابد بهتر است از کنایه گویی و نتیجه گیری خلاف نوشته و گفته فرد مخالف بپرهیزیم.در مورد اول، قبلا توضیح داده ام.
      اگر راه حلی برای کمرنگ شدن حضور تماشاگران خصوصا بانوان دارید از آن استقبال می کنیم. البته راه هایی آزموده شده که به نتیجه نرسیده است. اینکه این موضوع ریشه ای باید حل شود قبول، آیا شما استدلال بنده را در حد یک راهکار کوتاه مدت هم قبول ندارید؟

  • سنگسری:

    سنگسر سال ۱۳۴۰ با همان کوچه ها و مسیر ها یی که بود الان وجود دارد ؟
    از بافت قدیم چه چیزی مانده ؟
    بروید عکس ها و فیلمهای قدیمی خود را نگاه کنید ؟
    خانه ها همه جدید شدن کوچه ها همه تغییر کردن
    خانه پدریتان کجاست؟
    شما نبودید که خانه پدریتان را خراب کردید و برج درست کردید؟
    شهرداری نبود که خانه ها را خراب کرد و کوچه ها را به خیابان تبدیل کرد ؟
    خیابان امام حسین قبلا بود؟
    آیا اجداد و پدرانمان از این مسیرها استفاده میکردن ؟
    چرا خود را گول میزنیم؟

  • پارسا:

    اگر رعایت مسیر گذشته حفظ نظم ترتیب و برنامه ریزی است
    به نظر ممدوح است ولی اگر پیروی از سنت پیشنیان است هیچگونه مبنای عقلی ندارد و مذموم.
    با سپاس از شما.

  • تبیانیان:

    اگر نمیخواهید عزاداری شما را مردم شهرهای دیگر ببینندویانشان دهید پس یک دلیل از شش دلیل شماجای تامل و تفکر دارد!!! پوزش میخواهم

    • محمد علی یوسفیان:

      تاکید ما در آن نکته مورد اشاره افزایش شکوه و عظمت عزاداری است که این مساله می تواند روح معنوی را گسترش دهد و در خدمت اهداف عزاداری باشد. شش دلیل فوق الذکر عبارتند از:
      اول: مسیر عزاداری در ماهیت عزاداری هیچ دخلی ندارد. کسب معرفت و افزایش محبت به ائمه در مسیر ها حاصل نمی شود. بنابراین می توان مسیر را اصلاح کرد یا تغییر داد.
      دوم : عظمت وشکوه عزاداری در مسیر های اصلی بیشتر نمایان می گردد.
      سوم : با توجه به وجود سیستم های صوتی در دسته جات ، حمل و نقل آن در مسیر های گذشته سخت است. در مسیر های اصلاح شده، اندکی این مشکل رفع خواهد شد.
      چهارم: تنگی بسیاری از کوچه های مسیر های عزاداری گذشته ، همچنین کوتاهی مسیر عزاداری موجب برخی اختلاط های نا خواسته بین زن ومرد می شود که با انتخاب مسیر های وسیع تر وطولانی تر می توان این مشکل را تا حدودی بهبود بخشید.
      پنجم: برکت حضور دسته جات عزاداری وعزاداران حسینی نعمتی است که همگان در بهره مندی از آن سهم دارند. بگذاریم تا ساکنین مسیر های جدید نیز از این نعمت بهر ه مند شوند. بازهم تاکید می کنم که این اصلاح خواسته خود دسته جات عزاداری است. وآنها با توجه به تجربه چندین ساله به این دیدگاه رسیده اند.
      ششم : جمعیت شهر افزایش یافته ومسیر های گذشته جوابگوی این تعداد افراد نیست. بگذریم از اینکه متاسفانه جمعیت تماشاگر بیشتر از افراد شرکت کننده در دسته روی است.
      ضمنا در یک بحث دوستانه نیازی به پوزش خواستن نیست. منتظر نظ شما هستم.

  • arash:

    سلام وآفرین برهمت وفرهنگ والای شما که در فکر اصلاح امور دینی هستید

  • تبیانیان:

    طرفداران تغییر مسیر میگویند حرکت در مسیرهای جدید باعث میشود عزاداری ما به چشم بیاید و دیگران مارا ببینند(همان شهر من و شهر آنها)… مگرماعزاداری میکنیم تا دیگران ما را ببینند؟ خوب است در این موردواز چنین دیدگاهی هم نظر میدادید

    • محمد علی یوسفیان:

      عزاداری با گریه کردن و در کنج خانه غمناک و محزون نشستن هم محقق می شود. ما عزاداری را به عنوان یک شعار الهی که نقش بی بدیلی در وحدت، همدلی و معنویت جامعه دارد می دانیم.نمی خواهیم به مردم شهرهای دیگر عزاداریمان را نشان دهیم ما با عزاداری علنی، شکوه و عظمت اهل بیت را فریاد می زنیم. و آثار تربیتی آن را نسل در نسل منتقل می سازیم.شش دلیل برای تغییر مسیر وجود دارد که یکی از آن نکته ای بود که شما اشاره نمودید.از مشارکتتان در بحث تشکر می کنم.یوسفیان

دیدگاهتان را بنویسید

*

این مطالب را هم بخوانید ...