امروز : ۱ مرداد ۱۳۹۶
تبلیغات   |   درباره ما   |   تماس با ما
تبلیغات

    Sorry. No data so far.

سامانه پیام کوتاه
سامانه پیام کوتاه سنگسر نیوز
پیش بینی آب و هوا
مهدیشهر
مرداد ۱, ۱۳۹۶, ۴:۴۷ ق.ظ
 

صاف
21°C
رطوبت: 16%
سرعت باد: 3 m/s شمالشمالشرق
اطلاعات بیشتر...
 
آمار سایت
  • 13
  • 1,733
  • 3,272,775
  • 1,104
  • 3,697
  • فروردین ۱۰, ۱۳۹۶

حاج اقوردی حاجاقایی سماوار!

فرشید مختاری

فرشید مختاری
از شنبه دوم شهریور نمایش “دو خواس چی” به مدت یک هفته با استقبال بسیار پرشور مخاطبان در فرهنگسرای نیستان مهدی شهر به اجرا در آمد.
این کمدی که به کارگردانی “عباس بادامه” و به زبان سنگسری اجرا شد کار مشترک گروه های “تجلی سبز” و “تورنه” و بر اساس متن اصلی فارسی به نویسندگی “بهرام کمیجانی” بود.
نمایش بر محور حواس پرتی و عاشق پیشگی یک شاگرد بنگاه شکل می گرفت، که با جا به جا دادن دو نشانی به مشتریان بنگاه کار راه انداز! قصابی را روانه خانه امیدی کرده بود و در عوض خواستگارانی را حواله خانه مرد گاو فروش!
این نمایش که به دلیل استقبال بیش از حد مخاطبان در سه روز پایانی با دو سانس اجرا برگزار شد، نشان داد که نمایش های محلی و بومی ظرفیت های بی نظیری برای جذب مخاطب دارند.
مساله مهمی که در این نمایش به چشم آمد و لازم است به آن پرداخته شود، استفاده از زبان سنگسری است که جدا از استفاده خوب آن توسط آقای بادامه در بازنویسی نمایشنامه و بازیگران جوانی که به نحو احسن آن را اجرا کردند، به عنوان عنصر نمایشی، موقعیت خاصی را خلق کرده بود که به شکل بی نظیری در خدمت درام قرار می گرفت. مساله همسانی و همگونی صرف فعل برای حیوانات که در این زبان به شکل مونث تلفظ می شود، با فعل های دیگری که مفعول زن دارد باعث خلق این موقعیت گردیده بود. در نتیجه وقتی “عباس قصاب” وارد خانه “وزمد” شد و بدون مقدمه گفت: “نید مندیین ببری” _معادل فارسی ” او (مونث) را به من بدهید ببرمش”_ نه “وزمد” و “زینت” که منتظر خواستگار (دوخازچی) دخترشان بودند دچار تردیدی شدند که شاید “عباس قصاب” دنبال چیز دیگری آمده باشد و نه “عباس قصاب” تا آخر صحنه فهمید که آنها دختری دم بخت در خانه دارند! و در این میان فقط تماشاچی خندان بود که از ماجرا خبر داشت و به تماشای این معرکه نشسته بود.
صحنه بعدی نیز که پدر و پسر خواستگار وارد خانه “مش حسن” صاحب گاو شدند، باز هم همین آش بود و همین کاسه!
نکته دیگر در مساله زبان و گویش که در اجراهای پایانی کم کم خود را نشان داد و به شکوفایی رسید، شباهت آوایی “گل” و “گو” به عنوان “کد” های نشانی بود که اگر از ابتدا مورد توجه قرار گرفته بود می توانست در صحنه اول که “یاور” دچار اشتباه می شد بهتر مورد استفاده نمایشی قرار بگیرد.
با خرسندی از همه شادی هایی که اجرای این نمایش کمدی برای مردم و مسئولین و هنرمندان مهدیشهر داشت و از لحاظ رونق سالن نمایش نقطه عطفی به حساب آمد، باید اذعان داشت هنوز صدای “جز” سماور تئاتر مهدیشهر مانند سماور “حاج اقوردی حاجاقا” به صدا در نیامده است. باشد که با همتی دیگر و با استفاده از همه این ظرفیت ها قدم های بهتر و ماندگارتری را شاهد باشیم.
بازیگران نمایش:
داریوش اقیان، مصطفی نجاتی، سعید مویدی، یاسین پور غفاریان، مهدی بینایی، امیر عرب، عباس بادامه، الهه طالبی و الهام طالبی
منبع: نمایشگران پلا

۱۵ پاسخ به “حاج اقوردی حاجاقایی سماوار!”
  • سنگسر نیوز:

    مخاطب گرامی سایت آقای علیرضا قندیان نقد زیر را برای انتشار ارسال نمودند که با پوزش از ایشان به علت عدم امکان انتشار در بخش یادداشتها در این قسمت منتشر می شود.
    نقدی بر نمایش دوخازچی( دوخواس چی )
    نمایش دوخازچی به روی صحنه رفت و طی مدّت ۸ روز اجرا ، مورد استقبال بسیاری از هنردوستان قرار گرفت . ولی آیا کسی اندیشید که اجرای این نمایش چه پیامی را در بر داشت؟آنطور که آموخته ام و می دانم ، هر نمایشی باید پیامی را در پی داشته باشد . خواه آن نمایش طنز باشد ، خواه درام و … متاسفانه در این نمایش نه تنها پیامی ندیدیم بلکه توهین به اصالت مردم یک منطقه و استفاده از الفاظ رکیک و حرکات ناپسند و غیر تئاتری ، نمود فراوانی داشت . مطالبی را در سایت سنگسر نیوز خواندم که از سوی منتقدی عنوان شده بود : این نمایش کمدی است و در اینگونه نمایشها ، عادات و اخلاق ناپسند اجتماع نشان داده می شود و در برخی از زمانهای نمایش بیان دیالوگ ها بصورت فی البداهه طراحی شده است و گویش سنگسری نیز در این نمایش به شکوفایی رسید . نمایشی که ۹۹ درصد اِلمان های آن اعم از پوشش بازیگران ، گویش بیان دیالوگ ، آکساسوار صحنه ، موسیقی محلی و … مربوط به این شهر بود ، آیا مردم این شهر دارای عادات و اخلاق ناپسند هستند که در این نمایش این عادات و اخلاق ناپسند ابزاری می شود تا به مردم این شهر گوشزد نماید تا این عادات را ترک کنند ؟ آیا مردم این شهر در خانه های خود نشسته اند تا فردی پیدا شود که در قالب بنگاه کارگشایی برای دخترانشان خواستگار بفرستد ؟ آیا در این شهر زنان ودختران ، از سوی همسران یا خانواده خود مورد بی احترامی و تخریب شخصیت قرار می گیرند ؟ آیا یکی از عادات ناپسند مردم این شهر این است که یکدیگر را با الفاظ نامربوط و زشت خطاب کرده و با حیوانات مقایسه کنند و حرمت یکدیگر را بشکنند ؟ گویش سنگسری در این نمایش واقعاً به شکوفایی رسید ؟ اگر یکبار دیگر این نمایش را ببینیم حتماً به شکوفایی گویش سنگسری در آن پی خواهیم برد . البته شکوفایی گویش سنگسری در نوع نوشتار نام این نمایش کاملاً هویداست . چگونه است که بازیگری در این نمایش بصورت فی البداهه دیالوگ می گوید و بدون داشتن تعادل در درست بیان کردن دیالوگ از الفاظ نادرست استفاده می کند ولی هیچ یک از مسئولین مربوطه اعتراضی به آن نمی کنند ؟ شاید چون که گویش سنگسری در این نمایش به شکوفایی رسیده ، به آن مجوز اجرا داده اند و یا … ؟ بنده بعنوان عضوی کوچک از خانواده هنرمندان تئاتر سنگسر اصلاً نمی دانستم که در اجرای موسیقی محلی و اصیل سنگسری از ساز ویولون هم استفاده می شود . خیلی عجیب است . نوع پوشش بازیگران بصورتی بود که هم از لباسهای سنتی سنگسری استفاده شده بود و هم از لباسهای مد روز . متوجه نشدیم که زمان اجرای این نمایش در گذشته بوده است یا حال حاضر و یا شاید هم آینده نگری کرده بودند . اگر در گذشته بوده که تعاریفی همچون موبایل و اینترنت و … چه مفهومی دارد ؟ و اگر حال حاضر بوده که بعید می دانم زنان و دختران سنگسری با توجه به فرهنگ بسیار غنی سنگسریها و تعصب آنان به حفظ حرمت زنان و دختران ، مورد اهانت و بی احترامی قرار گیرند . همه ما می دانیم که سنگسریها بسیار مهمان نواز هستند و اگر هم به مهمانی بروند ، حرمت صاحبخانه را حفظ می کنند ولی متاسفانه در این نمایش هم حرمت مهمان شکسته شد و هم حرمت صاحبخانه . از همه این مسائل که بگذریم به این نکته می رسیم که اگر این نمایش بصورت فی البداهه طراحی شده ، پس چرا نام نویسنده ذکر شده بود . مگر می شود هیئت بازخوان متون نمایشی ، متن هایی را که در برخی از قسمت های آن قرار است دیالوگ ها فی البداهه بیان شود را تائید کنند ؟ اگر فی البداهه نبوده ، پس حتماً بعد از تائیدیه هیئت بازخوان بصورت فی البداهه طراحی شده است . وظیفه هیئت بازبین نمایشها چیست ؟ یا بازبینی کرده اند و بی تفاوت از کنار اشکالات فنی و گفتاری نمایش گذشته اند و یا اصلا بازبینی نکرده اند که مطمئناً مورد دوّم قطعاً درست است . موردهای دیگری هم بود که بهتر است از بیان آنها صرف نظر نمایم . در پایان آرزومندم روزی برسد که شاهد اجرای نمایش های بسیار جذاب و زیبا همراه با رعایت اصول فنی نمایش در این شهر باشیم . برای این گروه نمایشی هم آرزوی موفقیت می نمایم و به تک تک این عزیزان خسته نباشید و خدا قوت عرض می نمایم .
    علیرضا قندیان
    ۱۹/۰۶/۱۳۹۲

  • به لطف یکی از بازیگران “دوخوازچی” که برای نمایش دعوتمون کرد بار دیگر تونستم این نمایش رو ببینم.
    با توجه به اینکه بنای کار را بر این قرار داده ام که فقط نیمه پر لیوان را ببینم یکی دو نکته مثبت دیگه در نمایش دیشب دیده شد که به قوت بازیگری مربوط می شود. دیشب تقریبا همه بازیگران نمایش با روحیه عالی و انرژی کامل روی صحنه بودند و سعی در بروز خلاقیت داشتند و در پایان نیز به نظر می رسید هم از نمایش و هم از تماشاگران انرژی متقابل گرفته بودند.
    تجربه هایی از یان دست نشان می دهد که چقدر “کارکردن” برای بازیگران و هم چنین تئاتر مهدیشهر می تواند مفید باشد.
    نکته دیگری که بسیار به چشم آمد نظم بی نظیر سالن بود! ساعت یک ربع هشت شاید ده نفر هم جلوی سالن نبودند اما راس ساعت ۸ تقریبا سالن پر شده بود و در نهایت باز هم صندلی های اضافه ظرفیت سالن را تا ۵۰ نفر بالاتر برد!
    از مسئول سالن شنیدم دو شب قبلتر نیز به همین گونه بوده است.
    از دوستانی که این نقد و نظر ها رو میخونن خواهشمندم به جای مجادله کردن به خود موضوع بپردازند تا فضای بیشتری برای حرف زدن درباره خود “دوخوازچی” به وجود بیاد.
    به نظر من این نمایش از متن قابل قبولی برخوردار بود و اگر در پایان دور اول نمایش جلسه نقدی برگزار می شد میتونست با رفع نواقص در این دوره جشنواره استانی شرکت کنه منتها به نظر رسید عوامل اصلی اجرای نمایش در این زمینه کوتاهی کردند.
    به امید روزهای بهتر

  • مهرداد .ب:

    تبلیغات سطح شهر را بابت اجرای مجدد کار دیدم خوشحال شدم. امیدوارم موفق باشید برای اولین بار است که چنین کاری را با اجرای دوباره به درخواست مردم دیدم کاتا دمی خا گرم

  • مهدی:

    آقای قندیان اینقدر سخت نگیرید . تئاتر سنگسر نوپاست و پیشرفت قابل توجهی داشته. بگذراید کار کنند و حرفی برای گفتن در استان و چه در کشور داشته باشند . هر چیزی در آغاز معایب و مزایایی هم دارد . این تئاتر هم اگر تکیه کلامهایی دارد به خاطر طبع طنز این کار است .

    برای هنرمندان سنگسری آرزوی پیشرفت و کامیابی را داریم .

  • علیرضا قندیان:

    دوست گرامی جناب آقای فرشید مختاری
    با عرض سلام و احترام باید عرض کنم که اگر این نمایش بصورت فی البداهه طراحی شده آیا این طراحی قبل از بازخوانی متن نمایش بوده یا بعد از آن ؟ در صورتی که بعد از بازخوانی طراحی شده ، پس مورد تائید هیئت بازبین قرار گرفته . اصلاً این نمایش بازبینی شده مسلماً ((خیر)) . مسئولیت اجرای این نمایش بدون بازبینی بعهده کیست ؟ شما که نگاه مثبتی به اینکار دارید ، واقعاً در لباس و نور و دکور و موسیقی ایراداتی وجود نداشت ؟ و در نهایت آیا مردم این شهر دارای عادات و اخلاق زشت و ناپسندی بودند که این عادات زشت و اخلاق ناپسند باید توسط اجرای این نمایش به سنگسریها گوشزد میشد تا آن رارفع کنند ؟ سعی نکنیم خودمان را گول بزنیم بلکه حقیقتاً واقع بین باشیم .

  • داریوش:

    دوستان بسیار خوبم در مرکز ایران تهران و در تاتر شهر تاتر های مدرن . پست مدرن . ابزورد . هملت . برشت می بینید ولی آیا در لاله زار چنین الفاظی اصلا به گوشتان می خورد کار رو حوضی و سراسر خند خواهید دید حال مخالف با اجرای چنین تاتری های کلاسیک هم نیستم بای آرام آرام به بیننده القا کرد که چنین تاتری هم وجود دارد اگر به سالن های تاتر در سینما فجر آمده بودید می دید تا بحال ودر فرهنگسرای نیستان چقدر درک بیننده بالا رفته از مقوله تاتر ما که عمرمان در این را تمام کردیم دست مرزاد به دوستانی که در آینده باید …هدایت تاتر مهدیشهر را بر عهده بگیرند.

    • علیرضا قندیان:

      جناب داریوش از تئاتر لاله زار چه می دانید و آخرین باری که به لاله زار رفتید و تئاتر دیدید چه زمانی بوده ؟ شما عمرتان را در تئاتر گذراندید ظاهراً اطلاعات و تجربیات زیادی درباره تئاتر دارید و میخوام که این اطلاعات و تجربیات را در اختیار بنده قرار دهید تا مطالب بیشتری در مورد تئاتر یاد بگیرم . در ضمن اطلاعاتی هم در مورد هملت و برشت به بنده بدین . ممنون از شما

  • داریوش:

    در مدت استراحت گروههای تاتر تجلی سبز و ترنه سنگسر به سرپرستی یدآله حاجعلیان و داریوش اقیان بارها و بارها از مردم تماس تلفنی و حضوری داشتیم مبنی بر تمدید کار کمدی دوخازچی بر اساس شعری که می گوید ز حق توفیق خدمت خواستیم . دل گفت پنهانی . چه توفیقی از این بهتر که خلقی را بخندانی. من عاشق سنگسر و سنگسری هستم و با تمام وجود می گویم که چو سنگسر نباشد تن من مباد . خا قدم هم چشی سر

  • داریوش:

    از فرشید هم بدلیل بدلیل نظر کارشناسانه تشکر می کنم گروه پلاگران در صورت ادامه کار تاتر موفق خواهید شد

  • داریوش:

    جناب اقای قندیان مگر چند سال است که در عرصه تاتر فعالیت جدی دارید که این کار را نقد می کنید چقدر از مقوله تاتر علم و عملی اطلاع دارید چقدر از مفاهیم تاتر را می دانید علی عزیز و مهربان که این گفته ها از خودتان نیست اگر واقعا روزی در این کار دعوت بکار می شدید انتقاد را داشتید .مسلما نه پنج هزار نفر از این کار ایستاده و نشسته روی صندلی و زمین از این کار دیدن کردند و پنج روز دیگر هم تمدید شد اگر تهران لاله زار رفتی ببین چه نوع تاتری را می بینی کار طنز و کار رو حوضی را این گونه نقد کرد بلکه باید افتخار کرد در کار طنز هیچ مناقشه وجود ندارد و عوامل با کار اجرای کار طنز مشکلات نداشتی ها و داشتی های جامعه را به زبان طنز بروب صحنه ببرند تنگ نظر نباشید .

  • برادر عزیزم جناب آقای قندیان
    بخشی از انتقادهای شما میتونه قابل قبول باشه و من هم در جایگاهی نیستم که بخوام دفاع کنم و به نظرم باید کسانی که در این رابطه مسئولیتی دارند در صورتیکه با فضای رسانه و اینترنت ارتباط دارند! جواب بدهند اما بنده به عنوان یک مخاطب خاص که تئاتر برام اهمیت داره و پیگیرش هستم در یک نگاه کلی نظر مثبتی به این کار دارم.
    قاعدتا وقتی بخشی از کار به صورت فی البداهه طراحی شده نباید خیلی نسبت به دیالوگ ها مته به خشخاش گذاشت و به نظرم لباس و دکور و موسیقی و نور ایراد اساسی وجود نداشت.
    در مورد استقبال مردم هم با توجه به فروش بلیط و اجرای یک هفته ای و اجراهای پشت سر هم واقعا بی نظیر و غیر قابل باور بود.
    اما یک بخش از وظایف اینگونه نمایش ها که شکل کمدی دارند نشان دادن عادات و اخلاق ناپسند اجتماع هست و اگر مساله زشتی در زندگی ما هست و تئاتری آن را نمایش می دهد نباید به نمایش ایراد گرفت.

  • علیرضا قندیان:

    سلام.درسته این نمایش بازبینی نشده بود که جای بسی تعجب داره.از اول تا آخر نمایش توهین های زیادی شد.فرشید جان با نظرتان مخالفم که بعضی المان ها در این نمایش به شکوفایی رسید.شکوفایی در کار نبود بلکه ضعف بیش از حد بود چه در نوع بیان دیالوگ ها، میزانسن ،لباس و دکور ، موسیقی زنده و حتی نور.متن نمایش هم که اصلا ارزش نقد کردن نداره.استقبال پرشور مردم فقط مختص اجراهای بومی ، محلی نیست بلکه در دیگر اجراهای هنری از قبیل موسیقی ، تئاترهای مختلف و … هم مردم هنردوست و خوش ذوق سنگسر حضور بسیار عالی داشته اند. در هر صورت زحمت کشیدند و زحماتشان قابل تقدیر است .

  • فرشید:

    نویسنده محترم “سنگسر”
    منظورتون از اشکالات زیاد چیه؟ ای کاش نمونه ای رو نام می بردید.

  • با سلام وخسته نباشید خدمت همه عوامل به نظرم مسئولین مربوطه روی این بازی با توجه ویژه کارشناسی نکرده بودند درست است طنز بود ولی اشکالات زیادی داشت که در شان سنگسری ها نبود

  • مهدی:

    واقعا زیبا بود..دست عوامل و بازیگران و همچنین نویسنده محترم این کار درد نکنه.واقعا دست مریزاد

دیدگاهتان را بنویسید

*

این مطالب را هم بخوانید ...