امروز : ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
تبلیغات   |   درباره ما   |   تماس با ما
تبلیغات

    Sorry. No data so far.

سامانه پیام کوتاه
سامانه پیام کوتاه سنگسر نیوز
پیش بینی آب و هوا
مهدیشهر
شهریور ۲۹, ۱۳۹۶, ۲:۲۳ ق.ظ
 

صاف
22°C
رطوبت: 21%
سرعت باد: 1 m/s جنوبجنوبغرب
اطلاعات بیشتر...
 
آمار سایت
  • 1,423
  • 970
  • 3,361,925
  • 1,104
  • 3,697
  • فروردین ۱۰, ۱۳۹۶

چاووشی، چاووشی برای مزاحمت

محمد علی یوسفیان

دلیل نگارش این یادداشت تماسی بود که یکی از همشهریان عزیز با بنده گرفت و از آلودگی صوتی ناشی از «چاووشی» شکایت نموده و البته پیشتر یکی از کسانی که خود چاووشی خوان است از من خواست که اقدامی برای ممنوعیت چاووشی نمایم و آنها را نیز راحت کنم.
راست می گویند چاووشی در قدیم الایام که در سال حتی به تعداد انگشتان دست نیز حاجی نداشتند مسأله مهمی بوده است، ضمن آنکه بدون هیچ دستگاه صوتی این کار انجام می شده است، اما امروزه هفته ای نیست که از این شهر زایری برای زیارت خانه خدا مشرف نشود، حقاً چاووشی وجهی ندارد وباید آن را در کنار برخی کارهای تشریفاتی و زحمت افزا برای دیگران ثبت نمود، کارهای نادرستی همچون قربانی های متعدد برای زایران،اعلام خبر فوت افراد از حسینیه المهدی و…
هنگامی که رهبری عزیز اعلام می نمایند از بلندگوی مساجد جز اذان صدای دیگری شنیده نشود،به طور حتم این گونه مزاحمت های صوتی کار نادرستی است. البته برخی نیز نگرانند که با حذف چاووشی یا اعلام خبر مرگ از حسینیه المهدی شعائر الهی کمرنگ شود. می گویند با این دو کار،یاد مرگ و همچنین سفر معنوی توحیدی تذکر داده می شود. که باید گفت اولاً هر اقدامی باید محمل شرعی خود را داشته باشد،اگر کاری برای دیگران ایجاد مزاحمت نماید قطعاً انجام آن دارای اشکال است.ثانیاً باید برای شعائرالهی که در شعائر بودن آن شکی نیست، تلاش کنیم؛ حجاب زنان و دختران ،شکوه نماز جمعه و جماعات،صداقت و خوش حسابی،اخلاق و مهربانی و…. از شعائر الهی است. باید زمانی از کمرنگ شدن شعائر الهی ترسید که بر پشت بام های ما ماهواره سبز می شود،حجب و حیا رنگ می بازد و به جای عزاداری بر امام حسین(ع) و اندیشه بر اهداف وآرمان های او، مهمترین مسأله ما در محرم می شود تغییر مسیر عزاداری…
شعائر الهی آنگاه رنگ می بازد که برای چشم و هم چشمی و عقب نماندن از یکدیگر در استقبال از زوار قربانی کرده و زایر بیچاره را به زحمت می اندازیم .این کار نادرست ما بَرج سفرهای زیارتی را چند برابر خرج آن می کند. چه بسیارند که برای حج مستطیع اند اما از ترس هزینه های تحمیلی جامعه،از این واجب الهی باز می مانند. رفتار ما در ضایع نمودن این شعار بزرگ دینی نقش اول را دارد. شعائر الهی آنگاه به سخره گرفته می شود که هزینه های سنگین، راه ازدواج را برای جوانان می بندد و باب گناه را برایش می گشاید.
با عنایت حضرت حق دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مهدی شهر برای اصلاح این نابسامانی ها همت می گمارد. ناگفته پیداست اصلاحاتی اینچنین همت و عزم جمعی می طلبد اگر چه اصلاح برخی از آنچه که گفته شد در پرتو اقدامی ملی محقق می شود اما این سخن نباید ما را به سکون بکشاند.معتقدیم ما در محدوده اختیارات خویش خواهیم توانست تأثیرگذار باشیم انشاءا…
البته از برخی نخبگان و فعالان فرهنگی-اجتماعی بیش از آنچه که در ماجرای تغییر مسیر دیدیم،انتظار کمک وهمراهی داریم.
صمیمانه و مشتاقانه منتظر دریافت دیدگاه ها و انتقادات در زمینه های مختلف فرهنگی شهر هستیم و شماره تلفن ۳۶۲۹۰۴۵ برای بیان مسایل در خدمت شماست.

محمدعلی یوسفیان
دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مهدی شهر

۱۰ پاسخ به “چاووشی، چاووشی برای مزاحمت”
  • بشیر فاضلی نژاد:

    آه می کشم تو را , با تمام انتظار
    پر شکوفه کن مرا , ای کرامت بهار
    در رهت به انتظار , صف به صف نشسته اند
    کاروانی از شهید , کاروانی از بهار
    سلام
    حفظ فرهنگ و سنت و ارزش ها بسیار خوب و واجب است و بر هیچ کس پوشیده نیست .
    برای حفظ فرهنگ و سنت باید این دو مقوله را خوب بشناسیم . تا نظر کارشناسی دهیم
    پس از خود سوال میکنیم کدام فرهنگ ؟
    فرهنگی که مد نظر ماست
    فرهنگ سنگسری می باشد .
    فرهنگ با گذشت زمان به سنت تبدیل می شود
    آیا تمام فرهنگ و سنت سنگسری ما خوب است؟
    به نظر من که خود را بومی این سرزمین کهن میدانم و حس ناسونالیستی قوی دارم .
    تمام فرهنگ و سنت خود را خیلی خوب می پندارم ولی آیا در حقیقت هم چنین است ؟
    بعضی از خرده فرهنگها و سنتهای نادرستی که در جریان زمان شکل گرفته است همچنان پا برجا هستن
    آیا درست است که همچنان این خرده فرهنگها و سنتهای نادرست را داشته باشیم ؟
    مثلا در گذشته در مهمانی ها تریاک و سیگار برای پذیرایی به مهمان میدادند . آیا درست بوده؟
    حالا چرا این سنت وجود ندارد ؟
    چرا دیگر یک سنگسری برای پذیرایی از تریاک و سیگار استفاده نمیکند ؟
    (جواب این سوالات را خودتان بدهید )
    خوب از این نوع مسایل در همه جا وجود دارد . و سعی میشود با طرح و برنامه کارشناسی شده فرهنگ ها و سنتهای خوب را حفظ و ترویج کرد . و از خرده فرهنگ ها و سنتهای نامناسب جلوگیری به عمل آید .
    …………………………………………………………………………………………………………
    چاووشی سنتی بسیار نیکو است . ویکی از سنتهای قدیمی در سنگسر و مهدیشهر جدید می باشد
    ولی بر اثر گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی دستخوش تغییراتی شده که آن را از یک سنت خوب به یک ناهجاری اجتماعی تبدیل کرده است . که این حرکت باعث ناراحتی شهروندان مهدیشهری شده است .
    به نظر اینجانب
    اداره فرهنگ وارشاداسلامی شهرستان مهدیشهر میتواند با برگزاری جشنواره و مسابقه چاووشی خوانی سنگسری که همان خواندن چاووشی روی اسب و به صورت چهره به چهره است را در محل فرهنگسرای کومش به اجرا در آورد.
    و یا اینکه حجاج عزیزی که تمایل دارند و با همایت اداره فرهنگ وارشاد اسلامی به صورت سنتی ونمادین در شهر به چاووشی بپردازند.

    با تشکر

    • یوسفیان:

      پیشنهاد شما جالب و قابل اجراست. ان شاءالله برای برگزاری این جشنواره برنامه ریزی خواهیم کرد. یوسفیان

    • محمد علی یوسفیان:

      جشنواره چاووشی سنتی در مهدی شهر برگزار می شود

      اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهدی شهر با هدف احیای سنت های اصیل و حذف بدعت های ایجاد شده در سنت ها، که محصولی جز مزاحمت برای مردم ندارد؛ جشنواره «چاووشی سنتی» را برگزار می کند.
      رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهدی شهر گفت: چاووشی خوانی پراکندن عِطر صلوات و سلام بر پیامبر و خاندان پاک در فضای شهر و روستا و در کوچه پس کوچه های آن است. شیعیان اهل بیت علیهم السلام با برپایی این سنت، یاد و نام اوصیای الهی و عشق و معرفت به آنان را در جان و روان پیر و جوان و زن و مرد به جریان می انداختند و شور و هیجانی زایدالوصفی را ایجاد می کردند.
      محمد علی یوسفیان افزود: چاووش خوانی با توجه به ظرائف هنری آن، گاه به صورت تک خوانی و گاه به صورت همآوایی اجرا می شده که در شکل دوم، حال و هوای خاصّی داشته است.
      وی با اشاره به مضامین چاووش نامه ها به آثار تربیتی ـ اجتماعی چاووشی اشاره نمود و خاطر نشان کرد : دیدار و زیارت مؤمنین ، اصلاح میان مردم و صلح و آشتی ، دیدار با خویشاوندان و صله رحم از جمله آثار تربیتی چاووشی است.
      یوسفیان اظهار داشت: متاسفانه این سنت حسنه چون با روش های نوین برگزار می گردد مزاحمت هایی را برای مردم فراهم می سازد.
      دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مهدی شهر اضافه کرد: برای احیای این سنت به روش گذشته، هر یک از زایران محترم که بهترین چاووشی سنتی را برگزار نمایند در این جشنواره شرکت داده خواهند شد.
      محمد علی یوسفیان تاکید کرد: مضامین عالی، عدم استفاده از سیستم صوتی و وسیله نقلیه، ایجاد شور و نشاط در مخاطبان و ایجاد نکردن ترافیک در سطح خیابان ها از جمله محورهای ارزیابی چاووشی ها خواهد بود.
      وی گفت: زایران محترمی که خواهان شرکت در این جشنواره هستند، زمان و مکان برگزاری چاووشی را با شماره تلفن ۳۶۲۹۰۴۵ اعلام فرمایند.

  • یه مهدی شهری:

    سلام علیکم. مدتهاست با تصمیمات نا پخته ،عجولانه و بچه گانه چندین نفر همچون تغییر مسیر عزاداری ماه محرم ،حذف سنتهای قدیم و ….شهر مهدی شهر دچار تلاطم و تضاد فکری شده که هیچ منفعتی برای شهر نداشته و متاسفانه اتحاد و انسجام شهر را نشانه رفته .مقصر کیست؟ در این میان دشمن مردم مهدی شهر کیست؟چه گروهی از نفاق و تنش مردم و گروه گروه شدن مردم به گروه موافق و مخالف طرحهای انحرافی طراحان سود می برد ؟ هر اختلاف تیری از جانب جناب شیطان می باشد .منطق و شرع مقدس حکم می کند که باید از شیاطین دوری جست و به خداوند متعال پناه برد
    یه پیشنهاد: به جای اختلاف افکنی ،بهتر است به فکر احیاء سنتهای قدیم باشیم ( احیاء فرهنگ حجاب – مبارزه فرهنگی با مفاسد وارداتی(با تغییر مسیر عزاداری نه تنها مفسده از بین نرفته بلکه شاید به نوعی مروج مفسده در خیابانهای شهر می شود .لطفا آقای یوسفیان صورت مساله را پاک نفرمائید).

    • یوسفیان:

      سلام دوست عزیز،به نظر می رسد مقاله را به درستی نخوانده اید دغدغه شما دغدغه ما نیز هست که در مقاله ذکر شده. کار شایسته ای نیست که فکر مخالف خود را به نفاق و بی تدبیری متهم کنید. شماره من ۰۹۱۲۵۳۱۳۹۷۹ است دوست دارم تلفنی یا حضوری به بحث بنشینیم تا در مورد یکدیگر قضاوت نادرست نداشته باشیم. یوسفیان

  • حامدی:

    جناب آقای یوسفیان اگر قرار باشد سنتها را زیر پا بگذاریم تا پیشرفت داشته باشیم چه نوع پیشرفتی ؟آیا صدایی دلنشین تر از این آهنگ دارید ؟پر معنا و با مفهوم؟ راستی اگه قرار به پیشرفته بایستی مشهدیها نیز صدای نقاره را حذف کنند چون فقط آهنگه و متنی نداره

    • یوسفیان:

      جناب آقای حامدی، سنت آن است که چاووشی بدون بلندگو و بر روی اسب انجام شود. ما از این سنت استقبال می کنیم و در صورت انجام آن حمایت خواهیم کرد. یوسفیان

  • محمد:

    امیدوارم اداره ارشاد مهدی شهر بتواند با فرهنگ سازی این قبیل مزاحمت ها را از مهدی شهر بردارد

  • ادب:

    باسلام
    درزمان کودکی به یاد دارم که فرد چاوش گر برروی اسبی می نشست وباصدای ملایم وزیبای خود اشعاری را می خواند که آن نوا نه آنکه آلودگی صوتی ایجاد نمی کرد بلکه دربسیاری موارد گوش نواز بود وهم اینکه چون وسیله ارتباطی وجود نداشت مردم رااز یک سفر حج باخبر می کرد که سفری روحانی می باشد.اما امروزه درعصر تکنولوژی وارتباطات الکترونیکی، وسیله نقلیه درحال حرکتی بطور ناگهانی بلندگو را روشن وشروع به خواندن می کندکه دل وگوش هر عابری را می آزارد.همچنین دیده ام درمنظر افرادی که مسافرند ودرحال عبور از خیابانهای سنگسر، برای آنها جای بسی شگفتی دارد وبا یک نگاه تعجب برانگیز به واقعه ناملایم می نگرند.امید به پیشرفت هرچه سریعتر

  • كسائيان:

    با سلام
    ضمن تشکر ، بنده با نقطه نظرات جنابعالی کاملا موافقت هستم و به نظرم یکی از راههایی که بتوان عادتهای اشتباه مردم یک جامعه را تغییر داد بکارگیری الگوهای عملی و اقدامی نوآورانه توسط اقشار تحصیل کرده ، روشنفکر و صاحب نام آن جامعه میباشد تا سایرین را به ترک عادت غلط وادارند.
    برای نمونه افراد سرشناس شهر سنگسر وقتی به زیارت خانه خدا مشرف میشوند نه اقدام به چاووشی کنند و نه در ولیمه دادن تجملات به خرج دهند ضمن اینکه میتوان با تاسیس صندوق خیریه حجاج هزینه های اینچنینی را صرف خدمت به مردم کم درآمد جامعه کرد و در امر نیکوکاری قدمی خداپسندانه برداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

*

این مطالب را هم بخوانید ...