امروز : ۳۰ تیر ۱۳۹۶
تبلیغات   |   درباره ما   |   تماس با ما
تبلیغات

    Sorry. No data so far.

سامانه پیام کوتاه
سامانه پیام کوتاه سنگسر نیوز
پیش بینی آب و هوا
مهدیشهر
تیر ۳۰, ۱۳۹۶, ۶:۴۶ ب.ظ
 

آفتابی
37°C
رطوبت: 7%
سرعت باد: 6 m/s شرقشمالشرق
اطلاعات بیشتر...
 
آمار سایت
  • 807
  • 1,100
  • 3,270,480
  • 1,104
  • 3,697
  • فروردین ۱۰, ۱۳۹۶

۱۶ برداشت از آیین های عزاداری در مهدی شهر

محمد علی یوسفیان

محمد علی یوسفیان

 

۱- سربازی حسین (ع) نه عزاداری صرف

شروع حرکت دستجات عزاداری از هفتم محرم و ادامه یافتن آن تا بعد از ظهر عاشورا، نشانگر آن است که ما سربازان ولایت و همراهان کاروان عاشوراییم و با کاروان عشق در تلاطم و حرکت. کاروان حسین(ع) در همه تاریخ جریان دارد  و ما می خواهیم خود را به کاروان برسانیم. نمی نشینیم تا حادثه غمبار عاشورا رخ دهد، از تماشاگری بیزاریم؛ پس با سربازان حسین(ع) لحظه به لحظه در روزهای سرنوشت ساز منتهی به عاشورا، پیام متعالی آن را در کوی و برزن فریاد می زنیم.

۲- فریادی از جنس سکوت

بعد از ظهر عاشورا غربت و تنهایی عجیبی در کربلا حکمفرما بود. کربلاییان، ورای هیاهوی مستانه سپاه کفر، در سکوتی عارفانه، گریه همه ارکان عالم را می شنیدند. سنگ و خاک، آسمان و دریا و… برای دردانه رسول خدا(ص) گریان بودند. در سپاه حسینی(ع) دیگر صدای شورانگیز جوانان و رجز خوانی دلاوران و حتی مویه بانوان شنیده نمی شد.سکوت، غم، دل نگرانی و… واژه هایی بود که معنای خود را در آن صحرای پربلا به تمامی می یافت…

بعد از ظهر عاشورای مهدی شهر نیز تجسم این صحنه هاست.شور،نشاط، حرکت و… با شهادت حسین(ع) به پایان می آید و بهت از شهادت بهترین انسان ها در فضای سنگین بعد از ظهر عاشورای مهدی شهر به نمایش گذاشته می شود.

انسان بهت زده و سرگشته و عزیز از دست داده نیاز به پناه بردن به سکوت و اشک عاشقانه دارد. بعد از ظهر ساکت مهدی شهر در روز عاشورا، چنین فضای عاشقانه ای دارد. دیگر صدایی شنیده نمی شود…

۳- از بلندای کوه تا قربانگاه

امام حسین(ع) بعد ازظهر روز عرفه با تضرع و خشوع به بالای کوه عرفات رفت، دست به آسمان بلند کرد و مناجات خواند و فردایش مکه را به سمت قربانگاه کربلا ترک نمود.

دستجات عزاداری مهدی شهر نیز در تاسوعای حسینی نمادی از این حرکت امام را به نمایش می گذارند. بعد از ظهر تاسوعا به بالای کوه تاسوعا می روند، مناجاتی زیبا و دلنشین می خوانند و فردا یعنی روز عاشورا به قربانگاه(قتلگاه) می روند.

۴- یاران شتاب کنید…

کاروان عاشورا در حرکت است. ایستادن، تماشاکردن و کندرفتن مانع این سیر الی ا… است. «حیدری کردن» نخل، تاکیدی بر نایستادن است و توصیه بر شتاب، تذکر به بار بزرگی که بر دوش ماست و باید برای انتقال آن تلاشی ویژه کرد، از «حیدر» مدد خواست و مسیر عشق را هفت بار «سعی» نمود.

۵- مبدا، مقصد و مسیر مشترک

تشتت و چند دستگی و به تبع آن سوء استفاده دشمن، مسیر خلافت را بعد از رحلت حضرت رسول(ص) بدان گونه رقم زد و  سال ها بعد حسین(ع) را در کربلا تنها گذاشت. اگر حسینی و ولایی هستیم، «مبدا ، مسیر و مقصد» ما باید مشترک باشد. هر کس تنها خود را ببیند راه حسین(ع) را گم می کند.

دستجات عزاداری مهدی شهر در تحقق این فکر بالنده، همگی از یک نقطه شروع می کنند، در یک مسیر حرکت می کنند و به مبدا بر می گردند. این فرهنگ را می توان تجلی قوس صعود و قوس نزول در تکامل معنوی انسان و توجه به بازگشت همگان به مبدا اولیه دانست.(ما از اوییم و به سوی او باز می گردیم)

۶- خستگی ناپذیری

از حسینه اعظم تا زیارت و برگشت از زیارت تا حسینیه اعظم، حرکت به سمت کوه تاسوعا و بالاخره نیمه های شب عاشورا، حرکت در کوچه های شهر؛ آری تن خسته می شود اما آیا داغدار حسین(ع) می تواند تاسوعا و عاشورا تن آسایی کند و به فکر استراحت باشد. این خستگی باید تا ظهر عطشناک عاشورا به طول بینجامد تا درک خستگی کاروان عشق ملموس تر باشد.

۷- شب بیداری

هیچ کس در شب عاشورا نخوابید. آن شب، راز و نیاز و مناجات با پروردگار، لحظه ای در صحرای کربلا قطع نشد. آری حسینیان تاریخ در شب مناجات با خدا نمی خوابند. آنان نیز با زمزمه های عاشقانه حسین(ع) و یارانش همنوا شده و تسلی بخش دل غمبار زنان و کودکان  اهل حرم می شوند. اهل حرم با دیدن یارانی که همراه حسین(ع) تا صبح بیدارند و سرود رشادت و مودت می خوانند خوشحال می شوند.

در مهدی شهر، نخل با همراهی چند هیات عزاداری تا اذان صبح در شهر می گردد و همگان را به بیداری دعوت می کند.

۸- به دنیا نباید دل بست

چسبیدن به دنیا مانع پرواز است. باید دنیا را محل پرواز به ملکوت دانست و البته در آن قرار نیافت. اگر از زمین دل برنگیریم و به بالا حرکت نکنیم در صف یاران سالار شهیدان قرار نخواهیم گرفت. روز تاسوعا از زمین و از پستی جدا می شویم و به بالای کوه تاسوعا حرکت می کنیم تا با مناجات به اوج برسیم. از آن بلندی، دنیا با همه مظاهرش چه حقیر و کوچک است!

۹- به الگو نیازمندیم

راه حسین(ع) را کسانی پیمودند و در مدرسه عاشورا آزمون شهادت دادند. آنان چراغ راه ما برای رسیدن به کاروان حسینی هستند. ندیدن این چراغ های نورانی، ما را به ناکجاآباد خواهد رساند. شهدا نمره قبولی در مکتب حسین(ع) را کسب نمودند. باید آن را دید، وصایایشان را خواند و از روح معنوی آنان مدد گرفت. عبور دستجات از کنار تربت این شهیدان، تکرار درس آزادگی و آزادمردی است.

۱۰- همدلی و همراهی

نخل جز با دست در دست هم نهادن همه افراد و همراهی و همت عاشقان اباعبدا… به بالای کوه تاسوعا نمی رسد. معجزه «دست های به هم فشرده» و «بازوان به هم گره خورده» بار سنگین بر دوش گذاشته شده را به مقصد می رساند.آری کارهای بزرگ جز با همدلی و همراهی به ثمر نمی رسد.

۱۱- رسم مهربانی و وفاداری

درس بزرگ روز تاسوعا ادب و وفاست، بنابراین جلوه ای از این ادب و وفا در دستجات عزاداری مهدی شهر در دید و بازدید دستجات عزاداری مهدی شهر و زیارت به نمایش گذاشته می شود. مجاوران امامزاده قاسم(ع)، ادب هیات های عزاداری مهدی شهر را در عرض تسلیت به امامزاده و حضور در جمعشان را با بازدید نشان می دهند. حرکت دسته های عزاداری زیارت به سمت حسینیه اعظم، در شب عاشورا نشاندهنده این واقعیت زیباست.

۱۲- از حسین(ع) تا مهدی(ع)

اینک پرچم حسینی در دست فرزندش مهدی موعود است. او منتقم خون شهدای کربلاست و همه اهدافی که پیامبران و امامان به دنبال تحققش بودند را محقق می سازد. اکنون مهدی(ع) در اوج است هر کس بر مدار او باشد حسینی است. هر کس به دور او حلقه زند رستگار است. حسین(ع) نگاهش به مهدی است و مهدی پیوسته حسین(ع) را می بیند. جایگاه حسینیه المهدی و حسینیه اعظم در آیین عزاداری مردم مهدی شهر اینگونه است. راه حسین(ع) به مهدی(ع) می رسد و راه مهدی(ع) به حسین(ع).

۱۳- پویایی سنت ها

جامعه حسینی اگرچه پایبند به آیین هاست اما اسیر آن  نیست. پویایی و رشد در حفظ آیین ها و در مواقع لزوم اصلاح آن نهفته است. تا چندین سال گذشته به سبب تعداد اندک هیات ها، وقت دسته روی با اذان ظهر تلاقی نداشت اما در سال های اخیر که هیات ها افزایش یافت و دسته روی تا بعد از اذان به طول می انجامید، هیات های پویای حسینی مهدی شهر، سنت دینی نماز را پاس داشته و برتر از آیین های  خود نشاندند و در هنگام اذان ظهر تاسوعا و عاشورا با توقف هیات و اقامه نماز، یکی از پیام های بزرگ عاشورا را با عمل خویش فریاد زدند.

۱۴- از کربلا تا شام

حرکت کاروان حسین(ع) در کربلا متوقف نشد. پیام رسانی از آن حادثه عظیم، شهر به شهر و منزل به منزل ادامه یافت. اگر روشنگری های بعد از ۱۰ محرم نبود، واقعیات کربلا پنهان می ماند. مردم مهدی شهر نیز پس از عاشورا کار این قیام را پایان یافته نمی بینند و با حضور پرشور خود در مجالس وعظ و سخنرانی که تا پایان ماه صفر ادامه دارد؛  با کاروان عاشورا همراهی می کنند و بر مصائب زنان و کودکان حرم اشک می ریزند.

۱۵- مردانگی و شجاعت در عین مظلومیت

آنچه در کربلا بیش از مظلومیت موج می زند، آزادگی، آزادمردی، شجاعت، زیر بار ظلم نرفتن و استقامت است. آیین های عزاداری مردم مهدی شهر این شجاعت و استقامت را بیش از عزاداری های فعلی،نشان می دهد. حمل نخلی سنگین، عبور از مکان هایی صعب، تکرار کلماتی که ورد زبان پهلوانان بوده است؛ مانند علی، حیدر،ابالفضل و…  و همچنین سینه زنی ای که بدون زور بازو و توان و قدرت امکان پذیر نیست، توجه به شجاعت وصف ناشدنی ۷۲ تن دارد و البته در کنار آن مظلومیت و غربت آنان.

۱۶- تسلیت گویی به فرزندان داغدار

مصیبت شهادت امام حسین(ع) اگرچه همه مسلمانان را داغدار می کند اما آنانکه اهل البیت هستند و از فرزندان این امام بزرگوار محسوب می شوند داغدارتر و مصیبت زده ترند. ادب حکم می کند این غم سنگین را به فرزندانش تسلیت گفت و به قصد تسلابخشی به دل شکسته آنان به محضرشان شتافت. روز تاسوعا سیل عظیم عزاداران مهدی شهر برای عرض تسلیت، به محضر فرزندی از فرزندان سالار شهیدان می شتابند و در بارگاه امامزاده قاسم(ع) این مصیبت عظمی را تسلیت می گویند.

عکس ها: یدالله حاجعلیان/محمد جعفریان/محمد تقی اعرابی

برچسب‌ها,

۶ پاسخ به “۱۶ برداشت از آیین های عزاداری در مهدی شهر”
  • الهام ذوالفقاری خانی:

    سلام یه سوال داشتم من اگه بخواهم در مورد ذوالفقاری های سنگسر اطلاعات داشته باشم تابهتر از گذشته خودم سر در بیارم باید چکار کنم؟

  • بهنام حامدی:

    سلام ودرود بر جوانمرد شیعه که اینچنین زیبا توصیف کرد.کاش بتوان این مطالب را برای بچه های سنگسر در کودکی آموخت تا واقعیت مذهبی را بیاموزند

  • ماه نساء:

    یک سوال:عزاداریهای ما بیشتر بهانه تخدیر می شه یا شوکی برای بیداری؟

  • beidaghifar:

    بیایید در این ” محرم ” زنجیر نزنیم!
    اما زنجیر از پای آزاد مردی باز کنیم
    سینه نزنیم …..
    اما سینه ی دردمندی را از غم پاک کنیم
    اشکی نریزیم …..
    اما اشک از چهره ی مظلومی بزداییم….
    آنگاه با افتخار بگوییم ” یااااا حسین “

  • یاس:

    وقتی برداشتهای آقای یوسفیان راازآیین عزاداری دیدم ،نگاهم به برگزاری مراسم مهدیشهرتاحد زیادی بهبود یافت وآن مفهومی راکه شاید همیشه دلم میخواست درشهرماعزاداری باچنین دیدی ومعرفتی برگزار شود،درآن یافتم. ازایشان به خاطراینکه ذهنها رابه این سمت متوجه کردندسپاسگذارم.

  • آنگاه که انسان کلافه و بغض کرده از هجوم خرافات و شرک و مظاهر بت پرستی در تحریف واقعه ای بزرگ با پیامی بزرگتر درمانده و حیران مانده است، ۱۶ تعبیر آقای یوسفیان با پیرایشی دلنشین، مرهمی امید بخش بر این زخم گدازنده بر پیکر عاشورائیان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

*

این مطالب را هم بخوانید ...


از هنرمند بین المللی در زادگاهش مهدی شهر تجلیل خواهد شد

تاریخ : ۲۶ شهریور ۱۳۹۲
تعداد بازدید : 1,209

کتابخانه عمومی مهدیشهر در شان مردم این شهر نیست

تاریخ : ۲۴ آبان ۱۳۹۱
تعداد بازدید : 1,857

یوسفیان از اداره فرهنگ و ارشاد مهدیشهر می رود

تاریخ : ۴ مهر ۱۳۹۱
تعداد بازدید : 2,871

کتاب،کتاب،کتاب

تاریخ : ۳ مرداد ۱۳۹۱
تعداد بازدید : 1,290